Rok 2015 nepřinesl překotné změny, ale v součtu znamenal obrat k lepšímu oproti roku 2014.

Co se povedlo, nepovedlo a jaké jsou výhledy do budoucna?

2015 bilance

 

Co se povedlo

Z problémového projektu stabilní spolupráce 

Půl roku vyvíjíme pro zahraničního klienta jeho čistě webový projekt. Dá se říct startup, ale zatím bez významného růstu.

Začátek spolupráce byl snad nejhorší, jaký jsem kdy zažil. Hvězdy zkrátka nebyly hladkému průběhu nakloněny:

  • Přebírali jsme ošklivě napsaný web, ve kterém jsme měli tvořit novou funkcionalitu, aniž bychom tu původní mohli (měli rozpočet) předělat.
  • Funkcionalita měla být uživatelsky přívětivá, se zárukou, podle představ klienta, velmi rychle a za předem odhadnutou cenu.
  • Klient nechtěl dělat analýzy a prototyp, chtěl to rychle a doslova říkal, že mu nevadí věci předělávat. No budiž. Ale čtěte dále.
  • Projekt vyvíjel a vyvíjí ještě jeden programátor a klient nezadefinoval, kdo má odpovědnost nad společnými částmi webu.
  • Web běžel na pomalém a špatně nastaveném serveru, kam jsme ani neměli plný přístup.
  • Klient neměl předchozí zkušenost s tvorbou internetových projektů a věřil hlavně svému instinktu.

Termín jsme stihli, ale cena byla trojnásobná oproti původnímu rámcovému odhadu.

Dvě hodiny jsem se po telefonu anglicky hádal s klientem o oprávněnosti naší ceny. Tolik stresu jsem nezažil ani před státnicemi.

✗ Problém č. 1: vágní formulace odhadu

Z rozhovorů s klientem jsem se mylně domníval, že mu na penězích až tolik nezáleží. Svůj časový odhad jsem tedy vystřelil po rychlém pohledu do dálky, aniž bych si uvědomil výše uvedené problémy projektu. Chyba lávky. I když jsem do e-mailu napsal vágní formulaci, že „si myslím, že by to mělo trvat zhruba 40 hodin“, klient si z té věty zapamatoval jen to číslo a pochopil ho jako můj závazek.

 Ponaučení č. 1: jasné a vyšší odhady

Když nemáte projekt plně pod kontrolu (server, historický kód, zásahy do funkčnosti a deployment jiným developerem), tak se nečekané problémy vždycky objeví. Nebál bych se za každou věc, co nemáte pod kontrolou, paušálně zvýšit celkový odhad třeba o 15 % než poznáte skutečnou problematičnost projektu. A pokud se domníváte, že klientovi na penězích opravdu nezáleží, vůbec žádné číslo neříkejte a nebo ho dost nadsaďte.

Hádka o ceně však nebyla poslední. Napodruhé jsme se s odhady víceméně vešli, ale klient se divil, že si tyhle věci neobjednal.

✗ Problém č. 2: snaha o snížení byrokracie

Já ani klient nemáme rádi byrokracii. Navíc klient raději řeší vývoj webu ústně, tak jsem mu chtěl vyjít vstříc a nenutit ho do e-mailové komunikace, kterou pojímá spíše minimalisticky. Opět chyba lávky.

 Ponaučení č. 2: vše písemně

Nechávejte si písemně schválit vše, na čem se s klientem domluvíte. Uvidíte, že část prací se písemně nakonec neschválí. Někdy se může klient divit, proč už není hotové to, na čem jste se domluvili, ale co zapomněl e-mailem schválit. Je to pořád lepší situace, než kdyby se divil, že si nic neobjednal. Při dobré spolupráci je příjemné tohle rozvolňovat a hlavně časem najít pro každého klienta hranici, co vyžaduje, a co nevyžaduje písemné potvrzení.

A tak jsme vyvíjeli na písmeně schválené funkcionalitě a vešli se do odhadů. Dokud nepřišel další spor. Co by snad na téhle spolupráci nemělo fungovat?

✗ Problém č. 3: moc byrokracie

Vypadá to, že si protiřečím, ale klient se v množství e-mailů a schvalování nevyznal. Po měsíci vývoje a zadávání nových prací ztratil klient celkový přehled.

 Ponaučení č. 3: pravidelné reporty

I když je v e-mailech dohledatelný schválený rozsah prací, je lepší klientovi např. na konci každého týdne zaslat, co trvalo jak dlouho (a kolik peněz). V záplavě té nutné schvalovací byrokracie je dobré ukázat big picture. Sice se tím nemusí problému předejít, ale alespoň se zmírní jeho dopad. Nakonec v nejpoužívanější agilní metodice Scrum jsou pevně ukotvena cca dvoutýdenní pravidelná sezení s klientem.

Po těchto stresech jsem dokonce uvažoval o ukončení spolupráce.

Ale ukončit spolupráci s odůvodněním, že klient, potažmo jeho projekt, pro mě byl velmi stresový, mi vlastně přišlo hloupé.

Konec konců všechno je to jen o tom dostat za práci i konzultaci s klientem zaplaceno a občas nezvednout telefon, aby si člověk netahal práci domů nebo si nezničil produktivní flow. Klient je jinak poctivý chlap schopný udělat kompromis, jehož asertivita byla vybuzena vzájemným nepochopením se.

Po poučení se ze 3 těchto chyb je nyní vývoj webu na dobré cestě a jsou i světlé vyhlídky do budoucna. Klient se už přesvědčil o kvalitě naší práce, sehnal investora, pochopil smysl prototypů a umožnil i mírné rozvolnění té schvalovací byrokracie.

Zredukovat fakturační administrativu ✓ (částečně)

Pro výkazy hodin jsem se všemi dodavateli začal používat Toggl ve free verzi a pro fakturaci skvělý fakturoid. Teď už si nedokážu představit, jak jsem bez těchto nástrojů mohl fungovat.

Toggl mám napojený na Google tabulku, ve které snadno zjistím, jak jsme se strefili s odhady jednotlivých úkolů a jak přesné bývají odhady jednotlivých členů týmu.

Stále ale trávím fakturační administrativou několik hodin týdně, které by podle mě ještě šly zredukovat.

Finance 

Oproti roku 2014 byl Net Magnet v zisku, což bylo mým hlavním cílem pro tento rok.

Výuka internetového marketingu ✓

Pro pražské Centrum služeb pro podnikání jsem začal vyučovat internetový marketing. Studenti jsou začátečníci, často rekvalifikanti z úřadu práce, takže potřebují látku vysvětlit jednoduše a na příkladech z praxe.

Ze začátku jsem se toho trochu obával, protože mluvit 5 hodin v kuse před lidmi není můj šálek kávy. Nakonec mě ale výjezdy do Prahy za výukou baví 🙂 Navíc si v Praze můžu plánovat schůzky s klienty, takže je možné se s českokrumlovskou agenturou nezávazně sejít i v Praze.

Co se nepodařilo

Rozjet KdeJePrace.cz ✗

Pracovní portál se zaměřením na hledání práce v okolí jsme spustili v létě 2014. Vývoj byl drahý, trval dlouho a je postavený na hodně robustním a škálovatelném řešení (Scala + Cassandra). Ta škálovatelnost ale nebude ještě alespoň rok potřeba, i kdyby se nám dařilo. Buď nás zabrzdila a nebo nás spasí. To uvidíme.

Na web nyní chodí lidé, používají ho, i díky němu nachází práci. Ale je jich málo.

Ruku na srdce, snažíme se proniknout na obří konkurenční trh a projektu jsme věnovali sotva 1 den týdně. Není se tedy čemu divit.

Žádný velký marketingový impulz nepřišel. Hlavní metrika používanosti za rok sice vyrostla 4x, dokáže růst samovolně i bez našeho zásahu ale v absolutních číslech je to stále málo.

Navíc jsme zatím ještě neudělali možnost placení, proto je zisk 0 Kč.

Rok 2016 bude zlomový a ukáže, jestli na kdejeprace.cz budeme pokračovat s mnohem větším nasazením, pivotneme nebo to zabalíme.

Plány na 2016

  • Získat nové klienty ze zahraničí. Na vývoj webových aplikací jsme kvalitativně stejní, ale několikanásobně levnější než německá, rakouská nebo zkrátka západní firma.
  • Zvýšit povědomí o naší jediné českokrumlovské webové agentuře u firem v tomto regionu (většinou pracujeme pro klienty mimo jižní Čechy).
  • Mít na kdejeprace.cz provozní zisk.
  • Nabrat nadějného juniora na internetový marketing. Kdyby tohle četl někdo z českokrumlovska, kdo se zajímá o internetový marketing a chtěl by se podílet na zajímavých projektech, pište na info@netmagnet.cz 🙂
  • Pokusit se zredukovat nebo delegovat projektovou administrativu.

A také více cestovat, protože v roce 2015 jsem musel kvůli dlouhodobé infekci cestování omezit 🙁 Tak držte palce, snad se uzdravím!

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.