Marketing festival 2013Konference by se dala zhodnotit různě:

  • jedním slovem: vynikající,
  • nebo dvěma: nad očekávání.

Marketing festival byla konference světového formátu (alespoň co se zahraničních hostů týče), a proto si zaslouží určitě důkladnější recenzi.

Jak Marketing Festival probíhal, kdo přednášel a co jsme se dozvěděli? To jsme pro vás shrnuli v následující recenzi.

Autoři: Pavel Hlásek, Tomáš Kouba

Obsah

Warm Up Party

Přijeli jsme do Brna z Českého Krumlova už ve čtvrtek večer. Chtěli jsme poznat nové lidi z oboru a pokecat ještě před tím, než začne oficiální program konference. Proto jsme se vydali na Warm Up Party do Baru, který neexistuje. Podle slov organizátora Kuby „To sem fakt nečekal“ je jasné, že o předmarketingové „zahřátí“ byl opravdu zájem. A někteří klábosili dlouho do noci. No, po pěti hodinách spánku byl první konferenční den náročný :-).

Pátek

Cyrus Shepard (Moz)

Keynote: Jak se přizpůsobit změnám algoritmu Google? Jaká bude budoucnost vyhledávání a online marketingu?

  • Přednáška - Cyrus Shepard z MOZKlíčem k úspěšnému webu je budovat jej zeširoka, ze všech možných úhlů pohledu. Uvažovat různé tématické souvislosti, které jsou pro cílovou skupinu něčím přínosné.  Přejít od klíčových slov ke konceptům. Klíčová slova potřebují kontext, aby se umisťovala. Tedy nepsat stránku o jediné klíčové frázi, na kterou cílím, ale psát o celém tématu. Např. pokud chci být třeba vidět na “pivovar”, napíšu na stránku vše, co by uživatel hledající tuto frázi mohl chtít. Tedy např. jak se pivo vyrábí, kde jsou pivovary, jaké jsou degustační soutěže, v jakých formách a kde lze pivo koupit, třeba i vyhlášky o pití alkoholu na veřejnosti atd. Vlastně o tom nemluvil jen Cyrus, ale i Michael King, Marek Prokop a další marketingové celebrity.

  • S výše uvedeným souvisí jeho poučka  budovat autoritu. Vědět o nějakém tématu vše. Například na jediné produktové stránce Amazonu pro Kindle Fire najdu úplně vše, co pro nákupní rozhodnutí potřebuji. Cenu, varianty, skvělý popis, parametry, fotky, recenze, doporučené přidružené výrobky.

  • Největší hodnotu nemají samotné odkazy, ale endorsement, tedy pozitivní citace. Jinými slovy, nemusí na stránku/firmu nutně vést <a>odkazy</a>, aby si o stránce Google dělal obrázek. Stačí mu (nebo dokonce do budoucna bude preferovat) jiné formy, jako pozitivní zmínka o brandu v textu, propojení brandu s osobou atd. Např. když Google z mého tweetu odvodí spojení “MyBank sucks I hate them” a na jiné stránce uvidí na konci contentu nenápadný odkaz “MyBank – cheap mortgage”, tak co má asi větší vypovídající hodnotu? :-) Naopak když nasdílím odkaz na video, jak uvázat motýlek a napíšu k tomu “best way of how to tie a bow tie”, co si asi Google pomyslí o autorovi videa a jeho projektech? Social Metrics jsou tedy podle Cyruse mnohem přínosnější než Keyword Metrics. Nejen klíčová slova, ale i věk, geografie, zájmy a další faktory profilují uživatele webu – se všemi faktory je třeba pracovat. No, kéž by tam směřoval i Seznam :-)

  • Skvělý přínos spočívá také ve značkování HTML sémantickými daty (mikrodata, mikroformáty, atd.), aby naše Snippety byly Rich. Sice se nezlepší ranking, ale CTR výsledku vyhledávání se prý zvedá o 20-30 %.

  • Tvořit stránky s mobile-first responzivním designem. Je lepší začít se střídmým základem a rozšiřovat ho, než přemýšlet, co na mobilu ořezat. Nic nového pod sluncem.

  • Přejít od sledování počtu zobrazení stránek k měření bounce rate, času na webu, počtu stránek za návštěvu, počtu sdílení a citací mého brandu.

Hodnocení: Dobrý start na začátek, hodnotím za 1 – výborně.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Jan Zdarsa (Google)

Display reklama jako nástroj výkonnostního marketingu

First party data jsou nejcennější – je třeba je používat efektivně, naplno. Nezbytností je pracovat současně s Universal Analytics a Adwords.

Google logoPřes remarketing cílit hlavně v prvních 7 dnech od návštěvy – CTR totiž od prvního dne pozvolna klesá rychlostí cca o 25 % za 14 dní.  Naopak celkový počet konverzí od prvního dne návštěvy roste podobnou měrou – cca o 25 % za 14 dní, ale spíše logaritmicky. Jinými slovy, sice uživatel potřebuje nějaký čas na rozmyšlení koupě, ale čím déle se mu zobrazuje stejná remarketingová reklama, tím víc je jí přesycen, neklikne na ni a pravděpodobnost konverze v čase také klesá.

  • Můžeme zvážit nastavení omezení počtu zobrazení na uživatele za den – ale v prvních 7 dnech Honza doporučuje nechat reklamu bez omezení, protože často je schovaná někde na stránce a ikdyž se uživateli zobrazí, nemusí si jí všimnout.

  • List nově nadefinovaného publika lze doplnit o historická data za posledních 30 dní.

  • Honza doporučuje cílit na různé segmenty různě. Např. zacílím na uživatele v lokalitě poblíž mé pobočky inzerát s informací, kde se má pobočka nachází. Dále můžu segmentovat podle věku, času, zájmu, zařízení, pohlaví apod.

  • Určité publikum lze i vyloučit, např.:

    • pravidelně konvertující zákazníky – těm není potřeba se tolik „připomínat“,

    • uživatelé, kteří okamžitě opouští web (ovšem tohle těžko zjistíme, protože GA ohodnotí návštěvu jen jedné stránky časem 0 sekund – nelze rozeznat, zda-li uživatel web okamžitě opustil, nebo si jednu stránku prohlížel jakkoliv dlouho.

Shrnuto: sbírejte data o uživatelích (nasaďte AdWords remarketing), segmentujte a oslovujte uživatele lépe.

Hodnocení: příjemná řeč, jasné informace, hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Phil Nottingham (Distilled)

Segmentace a personalizace – video marketing strategie pro rok 2014

Tato přednáška byla masakr. Phil, ač vystudovaný řečník, měl projev tak rychlý, že se překladatelky prý musely střídat po pěti minutách. Často ani nešel dočíst slide, Phil měl tempo 20 slidů za minutu :-D. Ale pár věcí mi v hlavě utkvělo:

  • Z infografiky přejít k infovideím – lidé je více sdílejí.

  • Video je forma, Phil radí zkusit znovupoužít (“repurpouse”) stávající obsah. Distilled např. natáčí videa s rozhovorem se spokojenými zákazníky.

  • Když je video dobře udělané, může mít masivní efekt. Hlavně je zapotřebí tvořit s konzistentní kvalitou.

  • Pro screencasting Phil doporučuje software Camtasia Studio na PC a ScreenFlow na Mac.

  • Z příkladu s domácími spotřebiči vyplynulo, že vytvořením videí k produktům se zvýšila šance na konverzi dvojnásobně a lidé utratili o 9 % více peněz.

  • Pokud děláme video kvůli zvýšení konverze, je prý lepší hostovat video jinde než na YouTube. Videa z YouTube se objevují obecně výše ve výsledcích vyhledávání, takže uživatel hledající zadanou frázi se dostane spíš na YouTube než naši stránku. Je malá šance, že se uživatel dostane z YouTube na naši stránku, což ke konverzi moc nepomůže. Podle jeho průzkumu je CTR z YouTube videa na web společnosti, která ho vytvořila, 0,72 %. Prý má YouTube smysl až později, když máme pozitivní odezvu na video z jiných kanálů a chceme dosáhnout ještě většího virálního efektu. Ale z mého pohledu – pokud neusiluji o přímé konverze ale zajímá mě i branding, tak šup s videem na YouTube hned od začátku.

Nicméně za ucelenější zdroj informací o videích než Philovu přednášku bych považoval příručku Video Marketing Guide od Distilled, kde Phil pracuje.

Hodnocení: Phil mluvil o zajímavých věcech, ale servíroval informace příšerně rychle. Kdyby měl desetinu slidů a řekl 2x méně slov, zapamatoval bych si mnohem více. Hodnotím za 3.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Millie Khanna (OM Logic)

Be Social, The Indian Way

Tato přednáška mě zklamala na plné čáře. Co jsem si z ní odnesl bylo jediné: v Indii je levná pracovní síla, která se dá využít k nakupování followerů a liků na Facebooku. WTF? Zbytek Marketing Festivalu byl naštěstí o úplně opačném přístupu. Nebo jste si z toho odnesli něco jiného? Napište do diskuse, budu rád.

Hodnocení: za 4 – nedostatečně.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Michael King (iAcquire)

Jak se vypořádat s (Not Provided)

Michael King si publikum získal už na začátku. Šoumen od prvního pohledu si nás vyfotil svými Google Glass a pak začal povídat. Pro připomenutí co znamená Not Provided. Před 2 lety Google oznámil, že “ochrání” uživatele tím, že když budou vyhledávat přes zabezpečenou stránku https://google.com, a uživatel klikne na nějaký výsledek, Google nebude do Google Analytics předávat informace o hledané frázi. Místo toho se v Analytics objeví (not provided). Před časem se zabezpečená stránka Googlu stala tou výchozí a nyní se (not provided) vyskytuje cca v 50-80 % všech návštěv z vyhledávačů.

Ve skutečnosti to ale spíš byl od Googlu krok k udržení si monopolu, aby nyní SEO konzultanti začali používat AdWords a zajistili Googlu zisk, protože v AdWords se (not provided) nevyskytuje :-)

Michael na úvodu řekl, že mu (not provided) vlastně nevadí. A proč?

  • Klíčová slova vidí pouze jako proxy, důležitější je kontext. Důležitější je poznat cílovou skupinu, která toto klíčové slovo hledá.

  • Michael vyvinul metodu, jak pomocí FB stránky zjistit demografické údaje lidí, vyhledávajících určité slovo. Zatím ještě jsem se tím neprokousal, ale vypadá to zajímavě.

  • V Google Analytics dělat kohorty podle demografie a segmentů afinity.

  • Nekoukat na konverzní poměr jednotlivých klíčových slov, ale jednotlivých landing pages.

Přednáška je veřejně dostupná na http://www.slideshare.net/ipullrank/how-i-solved-not-provided.

Hodnocení: dobrá show, hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Aurelie Pols (Mind Your Group)

Retargeting & ochrana soukromí: 5 tipů jak se vyhnout (legislativním) problémům

Řeknu to tvrdě: retargeting vyžaduje, abychom o uživatelích sbírali data, jaké stránky si prohlíží a využívali je k vlastnímu obohacení (zlepšení cílenosti reklam). No a někdy když sbíráme dat moc, může se to vymknout kontrole a naši firmu potopit horentní pokuta z orgánů EU a ČR, které ochranu dat hlídají.

Proč ochranu soukromí řešit? Ne kvůli zvýšení zisku, ale abychom nepřišli o práci :-) 80 % pokut, které EU udělí kvůli porušování soukromí, vznikají kvůli tomu, že firma nedodržuje “best practices” jak se má ve webových aplikacích řešit bezpečnost. Takže jde o zbytečné pokuty.

Zmínila hezké přirovnání: “If data is the new oil, privacy is the new green”.

Hodnocení: méně záživná prezentace hodnotím za 2.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Oběd - Marketing festival 2013Oběd

Musím pochválit skvělý catering. Jak obědové menu tak vytuněné jednohubky. Na druhou stranu jsme se ve frontě pěkně načekali, zejména u výborné kávy od Doubleshotu, kde byla fronta na presso prakticky celý den.

Brian Carter (Infini Graph)

Social Media Keynote: Trendy a nejlepší strategie v roce 2013

Brian všechny v sále bavil. Občas měl malůvky přes některé obličeje v prezentaci, že prý přišel prezident Zeman a načmáral mu do prezentace :-)

O čem byla řeč:

  • Brian Carter - PřednáškaPřestat být na sociálních sítích reaktivní, začít být proaktivní. Přejít od hašení požárů k zlepšování vnímání značky. Přejít od sledování, kde a o čem se lidé baví ke tvoření konverzace u vlastního brandu. Přejít od sledování toho, co se děje s mou značkou k tomu, co moji zákazníci už mají rádi a sdílí.

  • Cíl: “Facebookizovat” svůj brand.

  • Jeden z příkladů: slevové kódy na jídlo z fast food řetězce publikované pouze na FB stránku po 30 dní zvýšilo příjem o $65000.

  • U B2B používat LinkedIn skupiny – snadný newsletter.

  • Od sociálních sítí bychom neměli čekat přímé konverze, slouží spíš pro zvýšení povědomí.

  • Na naši FB stránku přijde velmi málo lidí (1 % našich fanoušků), většinu jich oslovíme příspěvkem v jejich newsfeedu (12 % fanoušků).

  • Zacílit na “načaté” uživatele oslovené na sociálních sítích retargetingem (využít aplikace třetích stran nebo využít Facebook Power Editor + Facebook insights + Ads report + Google Analytics).

  • Co psát nebo nepsat do příspěvků na sítích? Brian shrnuje na základě analýzy cca 3000 příspěvků:

    • NEdělat:

      • nepsat o sobě,
      • nebýt vyhraněný až ofenzivní (i když Marek Prchal tvrdil na WebExpu 2011 něco jiného),
      • nebýt nesrozumitelný,
      • nežádat o fanoušky a followery.
    • Dělat:

      • dát,
      • poradit,
      • upozornit,
      • pobavit,
      • inspirovat,
      • ohromit.
  • Moc se mi také líbil souhrn nejlepšího využití jednotlivých strategií pro online marketing:
    brian-carter-best-use-of-digital-strategy

Hodnocení: skvělé informace, Brian to pojal i ze široka a ukázal marketing na sociálních sítích i v kontextu ostatních strategií a ještě jsem se zasmál, proto hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Ondřej Sláma (InBorn)

Rok s YouTube videoreklamou.

Ačkoli jsme ve firmě reklamní video před YouTube klipem nikdy nepropagovali, po této přednášce mám chuť nějaké vytvořit a zkusit to. Zaujalo mě pár Ondřejových zjištění:

  • Ať už reklamní video trvá 10 sekund nebo třeba 2 minuty, uživatelé průměrně dokoukají do 25 % jeho délky. Takže třicetisekundový reklamní spot je blbost zažitá z TV reklamy, nemusíme se bát delších videí, pokud jsou stejně zajímavé na koukání.

  • Průměrná cena za zhlédnutí se pohybuje na překvapivě nízkých číslech – Ondřej uvedl 0,33 Kč.

  • Průměrná míra prokliku z YouTube na web je 1,6 %, což je zhruba 2x více, než v dřívější přednášce uvedl Phil.

Hodnocení: zajímavá čísla, i když jich nebylo moc. Pěkné, hodnotím 1-.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Kate Morris (Distilled)

Content is King

Kate Morris - přednáškaŠkoda, že tuhle přednášku neslyšeli naši klienti. Stačilo by, aby to slyšeli zjednodušeně, alespoň v těch nejdůležitějších bodech.  Alespoň by si udělali představu o tom, že na tvorbě obsahu sakra záleží. A taky by si možná uvědomili, že vzájemná spolupráce a aktivní podílení se na podkladech pro obsah, je nutností, pokud chtějí, aby byl jejich projekt úspěšný.

Proč na obsahu tak záleží?

  • Dobrý obsah přivádí návštěvníky. A to přirozenou cestou.

  • O dobrém obsahu se dobře mluví, dobře se šíří na sociálních sítích.

  • Rostou konverze, takže klient je šťastnější.

  • Roste důvěra, zvyšuje se hodnota značky, takže klient je šťastnější.

Jak ale dělat dobrý obsah?

Základem je si uvědomit, že obsah není jen o textu. Při tvorbě obsahu je třeba být kreativní a vhodně kombinovat i další média – obrázky, zvuky a videa (tedy kombinace obou předchozích)

Kate nastínila obecnou strukturu, jak postupovat při tvorbě obsahu, kterou postupně rozváděla do detailnějších rad:

  1. Definovat Persony

  2. Stanovit cíle

  3. Udělat si brainstorming, mluvit s lidmi, sbírat inspirace, shromažďovat nápady pro obsah

    • je-li potřeba, zrevidovat vytvořené persony

  4. Vyfiltrovat si ty nejlepší nápady a na nich začít stavět obsah (jak filtorvat ví Adria Saracino, dokonce na to má šikovný check box, kterým se inspirovala Kate Morris)
    Is-Your-Content-EPIC-Checklist-(for-the-web)(1)

  1. Budovat obsah

    • využívat všechny možné kanály (Social, PPC, links, PR, partnerships…)

    • dělat lepší obsah než, který má konkurence

  1. Měřit cíle a vyhodnocovat jejich naplňování

Hodnocení: Sympatická Kate, poutavá prezentace, hodnotné rady. Hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Marek Prokop (Prokop Software)

Persony a uživatelské scénáře v SEO

Marek Prokop - přednáškaMarek prezentoval rady, jak vytvářet Persony s velkým P. Rady vycházející z mnohaletých osobních zkušeností, které posouvají téma Persony na tu nejvyšší úroveň.

Jak na to, abychom jednou byli schopný dělat promakaný persony jako Marek Prokop? Já osobně jsem si hlavně vypíchl toto:

Obecná struktura – co tvoří personu:

  • vzdělání, zaměstnání

  • postavení v rodině (B2C) nebo v práci (B2B)

  • ekonomické zázemí, vybavení (hmotné, nehmotné)

  • relevantní zájmy

  • způsoby chování a rozhodování, návyky

  • Cíle a kontext při práci s webem

Podstatné je nasbírat co nejvíc relevantních informací o potřebách potenciálních zákazníků (vžít se do jejich rolí). K tomu lze využít brainstorming, bavit se s lidmi, pročítat tématická fóra… Hodně záleží na konkrétním oboru, pro který chci persony vytvářet.

Linkbuildingové scénáře, aneb z jakého důvodu lidé nejčastěji odkazují:

  • chtějí argumentovat ve sporu,

  • chtějí doporučit řešení,

  • chtějí se zeptat na to, co si chtějí koupit,

  • chtějí se pochlubit, co si koupili.

3 rady, které zazněly na závěr prezentace:

  1. Persony stavte na reálných datech z výzkumů.

  2. Persony a scénáře průběžně aktualizujte.

  3. Pokryjte celý nákupní cyklus.

Hodnocení: Osobité podání prezentace, které nemusí každého bavit. Ale obsah prezentace byl skvělý – v pozadí byly znát dlouholeté zkušenosti a výjimečná schopnost náhledu na SEO. Hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Páteční party ve znamení swingu

Ahoj v kavárně Savoy. Páteční večer se nesl ve znamení swingu. Parta mladých kluků a holek ze Swing Wings, kteří jsou podle mého názoru totální nadšenci do toho, co dělají. Předvedli vynikající show. Dobře zahráli, zatancovali a navíc naučili spousta online markeťáků swingové kroky.

Sobota

Gillian Muessig (Moz)

The Road Ahead: Marketing in the time of the Internet of Things

Přednáška o obecných trendech internetového marketingu a toho, co by nás mohlo čekat. Gillian mj. zmínila:

  • personalizace (sbírání více dat o uživatelích prohlížejících si web, 400 % nárůst sbírání takových dat za poslední rok),

  • propojenější rozhraní člověka s webem (např. díky Google Glass),

  • integrace medicínských zařízení do těla,

  • chytré domácí spotřebiče,

  • budování komunity bude spíš než v přímé komunikaci se zákazníky spočívat ve vytváření prostředí, kde uživatelé spolu komunikují mezi sebou.

Hodnocení: dobré nastartování po ránu, hodnotím za 1

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Matthias Bettag (Digital Analytics Association)

Multi-Channel, Multi-Device, Multi-Platform Measurement

Matthias je původně zdravotní bratr, kterým musel být, aby se vyhnul vojně. Z bratra na mistra přes webovou analytiku, tomu říkám změna směru v životě!

Co mi z přednášky utkvělo v paměti?

V současné době používají uživatelé internetu více jak 2 zařízení. Většina z nás má určitě mobil, notebook a někdo k tomu ještě tablet. Do roku 2017 počet zařízení na uživatele ještě poroste. Pokud si dobře pamatuji, dle průzkumů to bude až 5 zařízení.

Díky tomu, že používáme více zařízení, používáme i různá připojení k internetu.

No a jak v tomhle zmatku zařízení a připojení a připojení a zařízení má jít něco měřit? Jak v tomhle dělat webovou analytiku? Řešením je právě Multi Channel Measurement.

Hodnocení: hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Petra Brodilová (Google)

Optimalizujte AdWords chytřeji než opičky

Petra se s námi podělila o pokročilé tipy a triky optimalizace kampaní, sestav, reklam a KW v systému Adwords. Přednáška pro mě byla přínosem hlavně v tom, že znát určité metriky a funkce v Adwords ještě nemusí znamenat, že je dokážu efektivně využít ve svůj prospěch. Je dobré slyšet způsob práce a používání systému Adwords od různých lidí, a úplně nejlepší je, slyšet to od člena Google týmu – kdo jiný by měl Adwords umět ovládat :-).

Jaké konkrétní nápady a postřehy jsem si z přednášky odnesl:

  • Dimenze – největší změny – co razantně vylítlo, co nečekaně propadlo? Zobrazím si největší změny za určité období a pak se musím pořádně zamyslet, co ty největší změny způsobilo. Budu to sledovat pravidelně.

  • Reklamy – Top vs Others – Pokud je podíl zobrazení reklamy v Horní části nízký, něco je špatně. Reklama není tak efektivní, jak bych potřeboval – na postranní reklamy lidi neklikaj, potřebuju mít inzeráty v Horní části. Příčinou může být např. nízká relevance reklamy, špatná landing page… a další faktory ovlivňující skóre kvality, nebo cena za proklik.

  • Sledování konkurence – kdo další se se mnou účastní aukcí na zobrazení reklam? Jaké jsou jejich reklamy? Můžu se na jejich reklamách něčím inspirovat? Jak reklamu upravit, abych byl ještě lepší?

  • Otestování sitelinků  – jaký je podíl zobrazení reklamy se sitelinkama na TOP pozicích? Jsou sitelinky relevantní? Jsou pro lidi zajímavý? Pokud ne, je třeba je upravit.

  • Na závěr Petra zmínila kartu Možnosti. Nedávno totiž došlo k upgradu této záložky, takže zaznělo doporučení Možnosti pravidelně používat. Co jsem zatím mohl sám vidět a vyzkoušet, tak s návrhy je třeba pracovat s rozmyslem – všechny návrhy nemusí být zrovna přínosem.

Hodnocení: Slyšet profíka přímo z Googlu je hodně inspirativní. Škoda, že byla přednáška časově omezená, poslouchal bych nápady klidně ještě déle :-). Hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Pavel Jašek (Tipsport)

Pomezí webové analytiky a „těch opravdových“ dat

Pavel zdůrazňoval, ať měříme na webu zejména byznys metriky (cena za akvizici, retence, lifetime value a marginální zisk) než čistě webové. Zejména počítání dlouhodobé hodnoty zákazníka, které vlastně znamená celkový součet nákupů, které zákazník provede.

Hodnocení: slušný obsah, ale mohl být ještě trochu šťavnatější, takže dávám 1-.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Phil Pearce (Freelancer)

Black Hat Analytics

Phil se zaměřuje na technickou stránku měřících kódů. Ukládání dat o uživateli do cookies je mocný, ale také poměrně zneužitelný nástroj. Ukázal nám také metodu, jak ze svého Google Analytics “vymazat” transakci (např. způsobenou testováním). Z bezpečnostních důvodů ji sem raději nebudu psát :-)

Hodnocení: technická informačně bohatá přednáška byla zlidštěna neustálými přirovnáními ke Star Wars, ale mohla být ještě trošku srozumitelnější. Hodnotím 1-.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Neil Patel (KISSMetrics)

How to create a company blog that doesn’t suck

Energické vystoupení, příjemná řeč, zajímavá přednáška od začátku do konce. Tak bych stručně charakterizoval prezentaci Neila Patela.

O jaké rady se s námi podělil?

1) Poznejte Vaše zákazníky

Jádrem podnikání jsou lidé. Lidé s námi komunikují, lidé nám za služby/produkty platí, lidé jsou našimi zákazníky… Proto je nezbytně nutné je dobře znát. Jaké otázky bychom si podle Neila měly pokládat?

  • Kdo jsou Vaši zákazníci?

  • Kde a jak se na internetu pohybují?

  • Jak, čím je na internetu zaujmete, upoutáte?

  • Jak je přijmout ke konverzi?

2) Dělejte skvělý obsah, který bude Vašim zákazníkům užitečný

Jednou z možností, jak lidem servírovat skvělý obsah, je provozovat Blog. Právě o této variantě Neil mluvil a ve své prezentaci se podělil o určité tipy, jak blog vést úspěšně:

  • Postavte blog na wordpressu (velké možnosti v přizpůsobení pomocí pluginů).

  • Tvořte pořád stejně dobrý obsah (kvalita příspěvků by neměla kolísat).

  • Tvořte obsah pravidelně.

  • Tvořte obsah, který bude lidi bavit, který je zaujme, poskytne jim nové informace, vzdělá je, pomůže jim k úspěchu, ke spokojenosti…

  • Oživte obsah obrázky, infografikou, grafy, tabulkami…

  • Připomínejte lidem nový obsah (např plugin AWeber umožňuje lidem servírovat a připomínat nový obsah pomocí emailingu).

3) Měřte a optimalizujte Váš obsah

  • Soustřeďte se pouze na takové metriky, které jsou pro optimalizaci Vašeho obsahu užitečné.

  • Testujte a implementujte jen takové úpravy, které prokazatelně vedou k vyšším konverzím.

  • Provádějte vlastní testy – není dobré se inspirovat výsledkami testů z jiných projektů (co funguje na jednom webu, nemusí fungovat na druhém)

Hodnocení: Líbil se mi způsob podání i obsah. Hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Jan Podzimek (PRIA System)

3 ROI bonbonky – případové studie

Honza Podzimek demonstroval, jak je online marketing krásný obor, když se podaří skloubit bohatou kreativu a výborné technické dovednosti, respektive šikovné marketéry a nabušený vývojáře. Na začátku ve stručnosti zmínil, na co se nesmí u projektů zapomínat:

  • stanovit cíle

  • zvolit vhodné nástroje pro jejich naplnění

  • měřit cíle

  • vyhodnocovat a korigovat

Pak už rovnou prezentoval 3 případové studie, které nazval ROI bonbónky. Doporučuju, aby si zájemci prošli celé Case Studies nebo shlédli natočenou prezentaci (možnost zakoupit u pořadatelů mkt festivalu), Nemá smysl vytrhávat nápady z kontextu.

Hodnocení: Prezentace, která publikum bavila – hodnotím podle smíchu v hledišti :-). Obsah i forma podání byli inspirativní. Hodnotím 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Mirek Černý (Futurelytics)

Odhalte skrytý potenciál u svých zákazníků

Z celé konference se tahle prezentace trochu vymykala. Mirek Černý mluvil celou přednášku vlastně o své službě, o svém startupu Futurelytics, který se zdá být celkem nadějným projektem, protože už získal pozornost větších firem jako Yamaha nebo Seznam. Ale způsob prezentace nebyl moc záživný. Informace byly celkem nudně servírované. Navíc z prezentace, hlavně z konce, dost čišelo, jak se Mirek Černý snaží službu Futurelytics nabídnout lidem v sále, což asi do koncepce Marketing festivalu úplně nezapadalo.

O čem Futurelytics vlastně je? Z toho mála, co jsem se soustředil, bych ve stručnosti napsal, že jde o systém, který pracuje s velkým množstvím dat a pomocí prediktivní analýzy dokáže hodnotit a efektivně využívat nasbíraná data. Data lze různě modelovat, segmentovat a díky tomu je následně možné, maximálně efektivně pracovat se zákazníky a v pozitivním smyslu slova je “ždímat” na maximum, tak aby rostly příjmy, zákazníci se pravidelně vraceli…

Hodnocení: Prezentace mě nebavila, většinu času jsem myslel na zákusky ve foyer, ale služba to bude asi dobrá. Celkově hodnotím za 3.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Lukasz Zelezny (USwitch)

Effective traffic and pearsons correlation in organic acquisition

Analyticky zaměřená přednáška. Hra s daty, trocha statistiky. Tak by se ve stručnosti dala definovat přednáška Lukasze. Během zhruba 30 minut se s námi podělil o 2 metody, které by stálo za to uvést do praxe a pracovat s nimi.

1) Určení ideálních klíčových slov pomocí Pearsonovy korelace

Co bylo hlavní myšlenkou? Odhalit taková klíčová slova, která nevykazují závislost mezi dosahovanou pozicí a objemem návštěvnosti webu. K čemu je to dobré? Protože i když budeme mít web optimalizovaný na tyto fráze a dojde u nich k propadu pozic, nemusíme se bát značného úbytku návštěvnosti. Tyto fráze jsou stabilní, kvalitní a přivádí relevantní návštěvnost.

Pearsonova korelace má určitá omezení, nejde ji spolehlivě zjišťovat u všech klíčových slov. Jaké jsou tedy podmínky pro KW jdoucí do analýzy?

  • klíčová slova musí mít dostatečný objem vyhledávání

  • klíčová slova nesmí mít zjevné výkyvy v objemu vyhledávání v čase

Co je potřeba pro zjištění kvalitního KW přes Pearsonovu korelační analýzu?

  1. denní měření pozic v SERP pro určité klíčové slovo (dostupné ve vyhledávači Bing)

  2. statistiky denních návštěv generovaných určitým klíčovým slovem

  3. Korelaci blížící se nebo rovnu hodnotě -1 = značí dobrou kvalitu klíčového slova

Co přináší Pearsonova korelace za výhody?

  1. zvyšuje efektivní návštěvnost

  2. pomáhá udržovat náskok před konkurencí

  3. pomáhá využívat příležitosti u KW se středním ocasem (mid tail)

Kdo bych chtěl Pearsonovu korelaci zkusit spočítat, doporučuji Excel, existuje v něm funkce pro výpočet Pearsonova korelačního koeficientu, takže stačí jen vybrat data.

2) Efektivní návštěvnost

Jedná se o pokročilou metriku, která vznikla v souvislosti s měřením počtu návštěv a mírou okamžitého opuštění (Bounce Rate).

Jde vlastně o jednoduchou úvahu. K čemu mi jsou návštěvy, které po vstupu na můj web ho hned opustili, aniž by klikli na jakoukoli další stránku? Samozřejmě k ničemu.

Jak se dá Efektivní návštěvnost spočítat?

  • Efektivní návštěvy =  Návštěvy – (Návštěvy * Bounce Rate)

Proč používat efektivní návštěvnost?

  1. budeme moct měřit vývoj kvalitní návštěvnosti, která nám přináší hodnotu, konverze

  2. můžeme zjišťovat, jak se daří on-page optimalizace, jestli nám zlepšuje efektivní návštěvnost, to se bude odrážet i v pozitivním vývoji konverzního poměru
    lukasz-zelezny-effective-vizits

Na závěr prezentace ještě Lukasz zmínil nástroje, se kterými pracuje.

Hodnocení: Prezentace byla plná hodnotných informací, stručná a k věci, žádný balast okolo = 1.

Zpracoval a hodnotil: Pavel Hlásek

Evan Fishkin (Microsoft)

Entity Based search & Experiences

Závěrečná přednáška od býválého člena Mozu (na Marketing festivalu byla skoro celá rodina Fishkinů :-)) a současného SEO specialisty a víceméně produkťáka v MSN. Evan, ač zaměstnanec v Microsoftu, se netají obdivem Googlu a celou přednášku ukazoval, jak se vyhledávači Google daří v odpovídat konkrétními informacemi (entitami) a ne pouze výčtem odkazů na dokumenty. Na závěr přednášky si poručil vypnout kamery a sdělil nám interní informace z Microsoftu o tom, co se chystá provést s MSN v oblasti sémantického webu. Máme se na co těšit :-)

Hodnocení: zábavná i přínosná prezentace, hodnotím za 1.

Zpracoval a hodnotil: Tomáš Kouba

Sobotní afterparty


After Party - Marketing festival 2013Byla to nejlepší konferenční afterparty jakou jsme zažili a jakou určitě ještě dlouho nezažijeme. V Brněnském Metru rozjel SEO specialista Michael King svůj rap, jehož flow rozkývala i ty nejstrnulejší marketéry. Opravdu nečekaným výkonem pak byl freestyle rap, kdy Phil Nottingham podával Michaelovi předměty z „kotle“, ten je se zavázanýma očima určoval a rapoval na ně :-) Paráda.

Pak zahráli Charlie Straight a po nich skvělí Midi Lidi roztočili noc do nejvyšších obrátek…

Další reporty

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.