1st Y4PT Global Transport Hackathon Montreal 2017

Letos na jaře jsem se účastnil Global Transport Hackathonu v Praze. Našemu tříčlennému týmu se ho podařilo vyhrát a v globálním kole v Montréalu jsme se umístili na 3.-4. místě. Co nám pomohlo k výsledku a jak se na hackathon vůbec připravit?

V první řadě bych rád poznamenal, že nejsem žádný protřelý hackathonista. Pražský Global Transport Hackathon byla moje premiéra. Také je každý hackathon jiný, takže co je někde žádoucí může být na jiném hackathonu pomalu zakázáno. Přesto mám pár postřehů, které jsou podle mě uplatnitelné na většině podobných akcí. Jdeme na to!

Tým

Asi nepřekvapí, že je klíčové mít v týmu zkušeného programátora. Zkušeného hlavně ve smyslu, že:

  • má široký rozsah znalostí a bohaté zkušenosti,
  • a dokáže dobře odhadnout náročnost.

Je totiž velká škoda, když si schopný programátor ukrojí moc velké sousto, které během hackathonu nestihne dotáhnout. To jsme pozorovali i u jiných týmů a sami se s tím setkali.

Další členové týmů závisí na tom, jestli bude hackathon spíš implementační nebo spíš o nápadech. Což se ale odhaduje docela těžko. Ten náš byl spíš o nápadech a byznys modelu a možná se nám zadařilo i proto, že jsme nebyli samí programátoři, nýbrž: Scala programátor (Jan Kouba), UX a práce všeho druhu (Tomáš Kouba – autor článku) a komunikace a marketing (Tomáš Janovský).

Příprava

Zvyšte své šance na úspěch.

  • Neaktualizujte
    Na hackathon rozhodně nezkoušejte žádné čerstvé novinky. Ani bych nedoporučoval těsně před hackathonem aktualizovat IDE, OS nebo jiné nástroje. Pamatujte, máte velmi omezený čas. Není nic horšího než místo vývoje inovací řešit nestabilitu svých nástrojů. „If it ain’t broke, don’t fix it.“
  • Udělejte research
    Zjistěte, kdo akci organizuje, resp. sponzoruje. Jistě to dělá s nějakým úmyslem. Chce hotové řešení, které hned může implementovat do praxe? Nebo chce jen nápady na inovaci? V jakém je průmyslu a jaké jsou v tomto průmyslu trendy a výzvy? Shlédněte na toto téma přednášky, přečtěte si články, pokuste se proniknout do problematiky.
  • Dovezte si vybavení
    Je sexy otevřít si na klíně 13″ MacBook Air a hackovat, nicméně praktičnost tím jde stranou. Dovezte si mobily, tablety, nabíječky, prodlužovačky rozdvojky, sluchátka a v neposlední řadě i monitory, klávesnice a myši. Dovezte si zkrátka to, s čím se vám pracuje nejlépe, třeba že by si vaši sousedi mysleli, že se stěhujete. Na pražském hackathonu jsme byli, pokud si pamatuji, jediný tým s externími monitory.

Jak jsme dělali research my? Pražský hackathon organizovala firma Simpleway, která vyvíjí a nasazuje dopravní informační systémy po celém světě – od letišť, přes autobusy, vlaky atd. Je to globální firma, dá se říct start-up, s centrálou v Praze a sympatickými lidmi (a hledají vývojáře).

Ze webu Simpleway jsme se toho sice moc nedozvěděli, ale trochu jsme si nastudovali obecnou problematiku Smart cities, elektrifikace, neustále se zhušťující dopravy, sdílení aut atd. Navíc se akce konala pod záštitou Y4PT v rámci globálního hackathonu, čili jsme hledali, kdo a jak vyhrál předchozí kola v jiných státech.

3… 2… 1… Hack!

Dostali jsme otevřené zadání: vlastnit auto je drahé a neefektivní, takže vymyslete inovaci v MaaS (Mobility as a Service) ekosystému, ve kterém jde o to, že vám veškerou přepravu kompletně zajistí veřejná doprava, taxi, car sharing, bike sharing atd.

Pro identifikaci problémů a vymýšlení možných inovací nám pomohly Customer Activity Cycle (díky 2Fresh za workshop v Budějovicích!) a metody z Design Kitu od IDEO.org.

Ve skutečnosti jsme hledáním dobrého nápadu strávili celý 1. den ze 2. Jiné týmy bušili do svých laptopů už od oběda, kdežto my jsme ani po večeři neměli jasno, co tedy budeme dělat.

„Docela provar,“ říkali jsme si.

V hlavě se nám honilo, že se zítra naobědváme a pak pojedeme hned domů, ještě před ukončením soutěže.

A pak to nějak přišlo. Dosavadní hlavní myšlenku řešit problém car sharingu s kumulací aut na jednom místě, jsme přenesli na doručování balíčků. Tedy běžní lidé budou moci cestou do/z školy či práce doručit nějaký balíček a něco si tím vydělat.

Ujasnili jsme si, jak by to celé mohlo fungovat, vymysleli základ algoritmu a rozdělili práce na další den. Po půlnoci jsme se nasoukali do spacáků, nastavili budík na 7 ráno a snažili se vypnout hlavu.

Druhý den jsme už tvořili o 106. Naštěstí jsme tak akorát do časového limitu stihli dokončit základní demo, navrhnout wireframy mobilní aplikace a připravit prezentaci.

Hackathon Praha

Poučení

  • Ptejte se
    Přísloví „lína huba, holé neštěstí“ je zcela na místě. Ptejte se včas mentorů, na kritéria hodnocení, zpětnou vazbu nebo třeba i pomoc s nějakým problémem. Neberte je ale za vždy slovo, mentor vaše řešení stejně pochopí jen povrchně, takže vás může snadno svést na scestí.
  • Nepřeceňte síly
    Za víkend nejspíš neuděláte aplikaci, která bude 1:1 fungovat v praxi. Proto omezte implementační část na úplné minimum, obzvlášť pokud mentoři říkají, že jim jde jen o „proof of concept“.
  • Vyspěte se
    Před hackathonem si dopřejte víc spánku než obvykle. Pokud je dvoudenní, prospěte se také během něj. Káva vás sice udrží vzhůru, ale už ne při plných mentálních schopnostech. 5 hodin spánku vás nakopne víc, než kofeinová záchrana po probdělé noci.
  • Neuspěchejte nápad
    Nebál bych se věnovat vymýšlení nápadu 20-40 % času, obzvlášť když máte otevřené zadání. Když budete programovat 12 hodin místo 8, tak dost možná jen vylepšíte vylepšíte nedůležité části aplikace. Když ale bude taková aplikace řešit neexistující problém nebo předpokládat nereálné podmínky použití, tak vás ani sebevymazlenější aplikace nezachrání.

Prezentace

Kvůli tomu, že na hackathonu byl i tým Francouzů (na Erasmu), byly prezentace v angličtině. Na angličtinu je třeba se připravit.

Formát a obsah prezentace byl v podstatě shodný s pitchem nějakého early stage start-upu. Pro letmé připomenutí, v takové prezentaci by rozhodně mělo zaznít:

  1. Co jste udělali ve 2 větách.
  2. Proč jste to řešili, jak vypadá současný trh (a jeho velikost) / prostředí / konkurence.
  3. Jak chcete být lepší, v čem spočívá vaše inovace (Aha moment).
  4. Detaily vašeho řešení (demo, wireframy, cokoli reálně vypadajícího).
  5. Použité technologie (bohatě stačí 1 slajd a i to může být moc).
  6. Jak vaše řešení dostat k zákazníkovi (go to market strategy).
  7. Opět proč je vaše řešení to nejlepší (aby to porota nezapomněla).
  8. Prostor pro dotazy.

Hackathon se nám nakonec podařilo vyhrát, dle poroty díky tomu, že bylo naše řešení nejsnáze aplikovatelné do praxe. Nicméně i ostatní týmy naprogramovaly skvělé aplikace, takže to porota určitě neměla jednoduché.

Globální kolo v Montréalu

Součástí výhry byla účast na globálním kole hackathonu v kanadském Montréalu v rámci konference o veřejné dopravě pod záštitou mezinárodní organizace UITP. Ta už ale měla dosti specifický průběh. Co jsme udělali, abychom se umístili na 3.–4. místě?

Samotná soutěž byla v podstatě jen o nápadech. Výherci lokálních kol z celkem asi 20 zemí z celého světa (přes 30 lidí) nejdřív krátce odprezentovali své výherní projekty. Poté mohl každý rozdat 3 hlasy projektům, které se mu zdály nejlepší. 7 projektů s nejvíce hlasy „postoupilo“ dále (mezi nimi i náš projekt) a utvořily se kolem nich nové týmy. My jsme nakonec naverbovali 3 Chorvaty Dejana, Matěje, Filipa a následně se k nám přidal i Němec Uli a Saeed ze Spojených arabských emirátů.

Tím se náš tým rozšířil o 3 programátory a 2 analytiky. Zlepšení dema vypadalo nadějně.

Tento koncept složených týmů byl super v tom, že jsme spřátelili se spoustou talentovaných lidí z celého světa. Bylo hezké vidět týmy složené z různých národností, ras, kultur a pohlaví, jak táhnou za jeden provaz a řeší problémy udržitelnosti dopravy. Nádhera, sluníčka, kytičky.

Na druhou stranu bylo dost obtížné během 2 dnů sladit s programátory s rozdílnými zkušenostmi a nástroji, abchom v časovém limitu dotáhli nějakou funkcionalitu. Nehledě na to, jak talentovaní jsou, Brooksův zákon se projeví. (Pozn. Brooksův zákon = přidání řešitelské kapacity u zpožděného softwarového projektu způsobí jeho další zpoždění.) Takže se nám bohužel nepodařilo demo nijak viditelně vylepšit.

Brooksův zákon

Ve finále jsme tedy našemu projektu z Prahy akorát dali lepší prezentaci a 3. místo bylo naše. Co vytvořili další výherní týmy?

  1. Na prvním místě se umístily 2 projekty:
    1. Ditch – appka, která pomocí gamifikace vychovává děti k tomu, aby nepotřebovali být vozeni rodičem do školy a rodiče, aby se zbavili auta
    2. UpWay – 3D mapy + hadware pro navigaci v metru a stanicích veřejné dopravy
  2. Air4 – dostupné měření, vizualizace a vyhýbání se znečištěnému vzduchu
  3. uDeliver – naše platforma na rychlé, levné a ekologické doručování balíčků po městě

Byl to úspěch, ale o samotnou soutěž už v Montréalu ani tolik nešlo. Spíš šlo o to vzájemně si pomoci i mezi týmy a pak umět dobře pitchnout svůj projekt na následné konferenci o veřejné dopravě.

Jinak samotná atmosféra hackathonu, velkolepost konference o veřejné dopravě a přitažlivost Montréalu byly fantastické. Zkrátka skvěle strávených 8 dní!

all hackathonists Montreal UITP Y4PT

Montréal z Mont Royal

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.