Skočil jsem si pod Nuselák na školení
Klientům pomáhám s optimalizací pro zbožové vyhledávače. Snažím se dělat všechno pro to, aby se jejich zboží dobře prodávalo přes Heureku, Zboží.cz a další „zbožáky“ a aby jim rostly příjmy z těchto online kanálů.
Již delší dobu jsem nosil v hlavě pár otázek, které se zbožáky souvisí a nedostal na ně kloudnou odpověď.
- Jak jednoduše a rychle upravit xml feed pro zbožové vyhledávače, abych nemusel s každou úpravou čekat na přizpůsobení eshopu, které musí provést někdo jiný?
- Je možné efektivně propagovat zboží přes HyperZbozi.cz nebo tam provozovatelé eshopů topí své investice podobně jako já na svém projektu?
- Jak postupují jiní online markeťáci při optimalizaci pro zbožové vyhledávače?
Chtěl jsem se v některých věcech ujistit, jestli je dělám dobře a jestli by se nedaly dělat ještě lépe. Zkrátka hledal jsem nějaký spolehlivý zdroj informací o zbožových vyhledávačích.
V lednu jsem se dozvěděl o školení Michala Janíka, který se právě na zbožové vyhledávače specializuje. Obsah školení mě zaujal a já neváhal a 21. ledna vyrazil do Prahy pod Nuselský most poslechnout si jeho rady, tipy, triky a zkušenosti.
Mohu vřele doporučit
Celý den jsem strávil v příjemném prostředí společně s dalšími jedenácti lidmi dychtícími po cenných informacích. Začali jsme v deset dopoledne a jen s přestávkou na oběd pokračovali až do pěti odpoledne.
Školení bylo sice zaměřené na zbožové vyhledávače, ale jak už to tak bývá, všechno souvisí se vším a proto Michal Janík zpočátku mluvil obecněji o marketingu na internetu, o vyhodnocování kampaní, počítání návratnosti investic, o společných rysech fungování zbožových vyhledávačů a ppc systémů jako je Adwords nebo Sklik. Za tyto mosty do souvisejících online marketingových témat jsem moc rád, protože díky nim získá člověk zajímavý nadhled a napadají ho souvislosti, které před tím neviděl.
Zpátky ke zbožákům. Do detailu jsme rozebrali Zboží.cz a Heureku, 2 suverénně nejsilnější hráče na českém trhu. Ukázali jsme si finty, díky kterým můžete být lepší než konkurence. Dozvěděli jsme se rady, jak komunikovat se zástupci zbožových vyhledávačů, aby se nám povedlo prosadit své zájmy – napárovat zboží, prosadit nové značky do jejich databáze…
Kromě konkrétních rad mluvil Michal Janík i o lidech, kteří stojí za existencí a vývojem zbožových vyhledávačů. Např. na Zboží.cz došlo ve vedení k personálním změnám, tým se obměnil a nyní jsou tam odhodlaní lidé s dobrými nápady, takže můžeme očekávat, že Zboží.cz přijde s nějakými zajímavými inovacemi.
Mluvilo se i o dalších zbožových vyhledávačích jako jsou Google nákupy, Hledejceny.cz, Srovnáme.cz, Hyperzbozi.cz, také padla zmínka o nově vznikajícím projektu Zaza.cz.
Během celého školení jsme se mohli na cokoliv ptát a Michal vstřícně a otevřeně odpovídal. Odpoledne už se mnohým z nás začaly v hlavě honit různé dotazy a školení se místy měnilo v konzultace, což bylo fajn.
Jedna malá výtka
Jediné, co mě na školení trochu mrzelo, bylo to, že kvůli mnoha dotazům a odbíhání od osnovy školení, jsme nestihli praktickou ukázku komplexního provedení auditu XML pro vyhledávače zboží pomocí nástroje Mergado. Michal Janík by takový audit jistě zajímavě okomentoval. Takže teď si budu muset alespoň projít komentovaná videa z ukázkového auditu, který je na blogu.
Dozvěděl jsem se odpovědi na všechny své otázky
- Existuje nástroj Mergado, který umí urychlit a usnadnit práci – můžete provést spoustu úprav xml feedů, aniž byste čekali na úpravy eshopu, které musí provést někdo jiný
- Dávejte si pozor na HyperZbozi.cz – investice se nemusí vůbec vrátit – opravdu můžete utopit investované peníze
- Optimalizaci pro zbožové vyhledávače dělám principielně ve stejných krocích jako doporučuje Michal Janík, takže základ je dobrý a můžu na něm dál stavět
Pod Nuselák si ještě někdy skočím
První školení od Medio Akademie se mi líbilo a osobně ho považuji za rozhodně přínosné. Rád bych si v budoucnu skočil ještě na Google Analytics.