Jan Řezáč: Web ostrý jako břitva

Od podzimu 2014 je k dostání na pultech knihkupců první česká kniha o návrhů webů od Jana Řezáče s názvem Web ostrý jako břitva.

Proč knihu recenzuji tak pozdě? Knihu jsem sice koupil záhy po vydání, ale v naší firmě si ji se zaujetím četli celkem 4 lidé, což nějaký čas zabere. A proto tento článek reflektuje názory hned 4 čtenářů.

Proč řešit návrh webu?

Dobrý den,

naše stavební firma potřebuje vytvořit nové webové stránky. Budou obsahovat hlavní stranu, služby, o nás a kontakt. Prosím o cenovou kalkulaci a návrh termínu spuštění.

S pozdravem

Kamila Nováková

Proč se nedá na takovou poptávku poslat konkrétní nabídka?

Protože stavět web bez návrhu je jako stavět dům bez výkresů architekta. Bez výkresů lze leda tak stlouci kůlnu za domem, to je zřejmé. Přesto jen pramálo zadavatelů webových stránek přikládá návrhu webu stejnou důležitost jako plánům architekta.

Pokud se analýza a návrh webu neřeší, může snadno následovat typicky špatný průběh tvorby webu:

Operátor Photoshopu

  1. Klient poptá web, rozhoduje se hlavně podle ceny za šablonu webu.
  2. Vítězná agentura do nabídky nezahrne analýzu ani návrh, protože ji klient nechce platit a přece „ví, co chce“. Aneb náš zákazník, náš pán.
  3. Agentura pošle grafické návrhy, které upravuje přesně podle přání klienta, který je hodnotí podle toho, jestli se mu líbí nebo ne.
  4. Agentura zjišťuje, že klient má docela jinou představu o určitých sekcích webu. Řeší se, co vlastně bylo a nebylo součástí zadání.
  5. Tvorba webu je u konce, klient má web takový, o jaký si řekl.

Co je na tomto scénáři špatného?

Zlaté kruhy - začínejte s PROČ

  1. Klient se zaměřuje jen na grafiku, nikoli obchodní výkon webu (přesvědčivost, důvěryhodnost, texty, obrázky, propagaci, …).
  2. Klient neví, že neví. Jinými slovy si myslí, že powerpointovou prezentací vytvořil kompletní návrh webu a netuší, jak moc daleko je od pravdy.
  3. Web má přesvědčit uživatele k nějaké akci. Přitom se jich nikdo v průběhu tvorby webu na názor neptal.
  4. Agentura, kterou by si měl klient platit za její know-how, se stala cvičenou opičkou ovládající Photoshop.
  5. Kvůli nejasnému zadání vzniká konflikt. Navyšuje se cena, šidí kvalita nebo jde projekt do ztráty. Těžko se hledá viník, jestli klient, který se špatně vyjádřil nebo agentura, která se nezeptala. Každopádně to je spor bez vítěze.
  6. Ani po pár měsících se počet objednávek ani návštěvníků nijak nezvýší. Dost možná ztratí klient důvěru v další vylepšování webu. Nebo pochopí, že aby web opravdu fungoval, bude muset zjistit PROČ u něj lidé nenakupují a JAK je přimět, aby nakupovali. Tedy najmout si někoho, kdo mu skutečně poradí a vytvoří de fakto úplně jiný web. Zkušenosti někdy bývají drahé.

A právě o tom, jak navrhnout web od úvodní konzultace s klientem až po tvorbu prototypu a vyhodnocení, píše čtivá kniha Jana Řezáče.

Pro webdesignery i zadavatele

Může působit, že Web ostrý jako břitva je určený jen pro webdesignery, resp. návrháře webů (konzultanty, UX designery). Kniha je však důležitým zdrojem informací i pro zadavatele webů, kteří chtějí vědět:

  • jak poznat kvalitního dodavatele,
  • na co je třeba se při tvorbě webu připravit,
  • čím můžete ovlivnit úspěšnost svého webu.

Pro lidi, kteří vymýšlejí obsah webu, je tato publikace nepostradatelná.

211 stránek omalovánek

Kniha rozhodně není bichlí nudné teorie. Je netypická snad po všech stránkách. Formátem (nižší A4), typografií, vtipnými ilustracemi a hlavně čtivým textem, ze kterého číší 10 let praxe Honzy Řezáče. Téměř každá stránka je rozdělena podnadpisy s ucelenými myšlenkami, takže můžete knihu číst i po kouskách.

Je obtížné vybrat to nejzajímavější, ale dočtete se mj. o metodách uživatelského výzkumu (např. hloubkových rozhovorech), návrhu webu nebo o Maslowově pyramidě webdesignu.

Kdo je váš klient a kam směřuje

Naše hodnocení

Hodnocení Tomáše Kouby z pohledu projektového manažera:

Od knihy jsem docela vysoká očekávání a musím říct, že má očekávání naplnila, ba předčila. Knížka je takový čtivý koncentrát o tom, jak vymyslet, navrhnout a vlastně i prodat skvělý web, aby klient získal skutečné výsledky. Dílčí znalosti o UX jsem měl, ale až tato kniha mi je dala do jasného rámce a doplnila chybějící mezery. Pro projektového manažera je kniha must read.

Hodnocení Miroslava Škrabala z pohledu webdesignera:

Kniha Web ostrý jako břitva je jako švýcarský nůž, který budete vytahovat vždy, když si při návrhu webu nebudete úplně jistí v kramflecích. Zcela upřímně jsem čekal úplně jinou knihu a o to víc mě příjemně překvapila. Místo toho, aby byla plná tutoriálů, hromady teorie a citací slavnějších autorů, tak staví na zkušenostech z praxe, které by měl ovládat každý webdesigner, který by chtěl někdy postoupit mezi profesionály. Profesionál se zase možná občas zastydí nad tím, jak něco nedělá tak, jak by se mělo. Po grafické stránce působí kniha luxusně a neobvykle, i když se kvůli snaze o originalitu občas přece jenom hůře čte. Obecně knihu považuji za kvalitní základ a povinné čtení pro všechny webdesignery (hlavně ty na volné noze) a jen skrytě doufám, že někdy potkám zadavatele webu, který z ní bude čerpat.

Hodnocení Pavla Hláska s pohledu markeťáka:

Z pohledu konzultanta internetového marketingu velice oceňuji komplexní znalosti Jana Řezáče. Pravidlo 10 000 hodin už jistě dávno překonal. S množstvím knih, které doporučuje k přečtení za každou kapitolou bych spíše řekl, že už má za sebou několik desetitisícovek.
Po přečtení celé knihy jsem se utvrdil v tom, že všechno souvisí se vším. Výborný marketingový konzultant, musí mít hluboký přesah do oborů jako jsou UX nebo psychologie, aby porozuměl lidskému chování a rozhodování. Umět naslouchat jednotlivým klientům a umět rozklíčovat chování a rozhodování cílových skupin uživatelů je cesta, která vede k úspěchu nejen v podnikání na internetu.
Knížku by si měli přečíst i zadavatelé webových projektů, aby věděli, kolik práce a úsilí se schovává za tvorbou kvalitních webů či marketingových kampaní. Snáze pak pochopí, proč se ptáme na tolik otázek a proč po nich chceme tolik informací a podkladů.

Hodnocení Martina Sojky z pohledu programátora:

Jako programátor bych k této knize měl mít ze všech výše uvedených rolí nejdál. Přesto musím přiznat, že jsem ji četl rád.

Pro mě osobně bylo největším přínosem této knihy, že dokáže exaktně pojmenovat problémy, do nichž se (nejen) webový projekt může dostat. Umět problém pojmenovat je totiž první krok v jeho řešení.

Web ostrý jako břitva se neztratí

Závěrem jen dodám, že kniha rozhodně není typu přečíst a odložit. Skvěle nám slouží jako osnova ideálního procesu návrhu webu, do které při startu každého projektu raději nahlédneme.

Prach se na ní rozhodně snášet nebude.

Úspěšný e-shop


Warning: Use of undefined constant ID - assumed 'ID' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/web/virtuals/32819/virtual/www/domains/netmagnet.cz/wp-content/themes/netmagnet/single.php on line 35

Warning: Use of undefined constant description - assumed 'description' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/web/virtuals/32819/virtual/www/domains/netmagnet.cz/wp-content/themes/netmagnet/single.php on line 38

Warning: Use of undefined constant googleplus - assumed 'googleplus' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/web/virtuals/32819/virtual/www/domains/netmagnet.cz/wp-content/themes/netmagnet/single.php on line 40

Warning: Use of undefined constant twitter - assumed 'twitter' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /data/web/virtuals/32819/virtual/www/domains/netmagnet.cz/wp-content/themes/netmagnet/single.php on line 41

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.