Druhý den přednášek E-shop summitu nadělil obdobnou porci informací, jako ten první den (čtěte shrnutí přednášek).
Mluvilo se o obsahu, UX, SEO za 4 roky, e-mailingu, fotkách a indexaci webu.
Content marketing – Jan Ambrož (@JanAmbroz)
Jste si opravdu jistí, že chcete na svůj web pravidelně přidávat obsah?
Psaní obsahu je totiž dřina. Abyste se zbytečně nepokoušeli tvořit obsah, o který nikdo nestojí, položte si nejdřív následující otázky:
- Má váš e-shop něco, co nikdo jiný nemá?
- Jste experti ve vašem oboru?
- Milujete zboží, které prodáváte?
- Má váš obor fanoušky?
Pokud jste 4x odpovědeli ANO, dájí se na vašem e-shopu díky obsahu zvyšovat tržby.
Plánujeme obsah
Klíčovou přípravou obsahu e-shopu je podle Honzy Ambrože poznat zákazníky, zmapovat současné touchpointy a přiřadit cíle. Co si pod tím představit?
Každé personě se přiřadíme cíle na základě „starého dobrého“ See-Think-Do-Care
Pozn.: údaje v tabulce nepochází přímo z přednášky, jako spíš odráží moji vlastní nedbalost co se týče květin 🙂
Persona | See | Think | Do | Care |
---|---|---|---|---|
Manžel | Zjistí, že je zítra MDŽ | Vybere vhodnou květinu | Nechá si ji doručit | Příští rok dostane v dostatečném předstihu upomínku, že se blíží MDŽ |
Vdova | … | … | … | … |
Anatomie obsahu
Co je to vlastně ten obsah?
Jak má vypadat obsah produktové stránky?
- Fotky v reálném prostředí, ne izolované na bílém pozadí.
- Vyprávějte, nepopisujte.
- Uveďtě jak racionální, tak emocionální výhody produktu.
- Přiznejte i mínusy produktu.
- Uveďte oblíbenost (prodávanost) a hodnocení produktu.
- Nebojte se mít obsah klíčových produktů dlooouhý. Viz. např. produktová stránka čtečky Amazon Kindle.
Checklist – stojí mi za to obsah vytvořit?
A vracíme se zpět k úvodnímu sdělení této přednášky. Když píšete článek, navrhujete inforgrafiku nebo tvoříte video, měli byste si vyjasnit:
- V čem je můj výtvor lepší než dohledatelný obsah na internetu?
- Jak mi změní život?
- Co získám?
- Proč bych měl obsah sdílet?
- Jak ho lidé najdou?
- Co mám po shlédnutí obsahu udělat a jak?
A jedna rada na závěr: nezapomínejte na zajímavý obsah, produkty, slevy nebo třeba FB stránku upozorňovat i v transakčních e-mailech. Mají 50% open rate! 🙂
Blízká setkání s uživateli – Adam Fendrych (@adlo)
Adam, jakožto UX designer Rohlíku, ukázal e-shopařům, že základní poznávání uživatelů rozhodně není drahá sranda jen pro velké projekty.
Uživatelské testování
Uživatelské testování je jako čištění zubů. Je to základní hygiena vašeho webu.
Proč?
- Měli bychom ho dělat pravidelně, protože předchází větším problémům v budoucnu.
- Trvá jen chvíli.
- Lepší nějaké než žádné.
Uživatelský výzkum
Asi největší chybou provádění rozhovorů s uživateli je ptát se návodnými otázkami nebo chtít odpověď ANO/NE. Cílem je rozvinout s uživatelem konverzaci, zjistit jeho skutečné potřeby, proč vlastně něco řeší.
Adam navrhuje sesbírané informace o uživatelích třídít do empatické mapy:
Persony
Finálním popisem uživatelských skupin je pak persona.
Jméno
- Motto
- Věk, práce, rodinný status.
- Vztah k tématu
- Vztah k firmě
- Potřeby
- Scénáře – třeba formou komiksu
A poslední poučení: persony jsou tak dobré, jak dobrý je výzkum za nimi!
Linkbuilding v roce 2020 – Filip Podstavec (@filippodstavec)
Nebyl by to Filip, kdyby nechtěl mít nějakou extra přednášku. Na jeviště přišel z budoucnosti, aby povídal, jak bude linkbuilding SEO vypadat za 4 roky. No, prognostici jsou v naší zemi vcelku populární, takže Filipovi fandím 🙂
Mobily, globalizace, změny v marketingu
- Internacionalizace a globalizace. Velcí hráči se stanou ještě většími a budou se rozpínat. Konkurenty e-shopů už nebudou lokální hráči, ale přeshraniční (Amazon, Alibaba, Allegro, …).
- Mobily budou tvořit necelou polovinu tržeb a většinu návštěvnosti. K tomu dopomůže zejména One Click Payment (Google Wallet, Apple Pay, …), tedy důvěryhodná služba, která bude znát údaje vaší karty, přes kterou v e-shopu jednoduše a rychle zaplatíte.
- Marketéři budou vyhodnocovat svoji práci podle více KPIs (Key Performance Indicator – metrika, jestli se daří nebo ne).
- Multichanel marketing – marketéři budou sjednocovat a propojovat komunikaci napříč všemi kanály.
Rozmazlenost uživatelů
- Rychlost a použitelnost webů bude standardem, nikoli přidanou hodnotou.
- Weby bez HTTPs budou působit nedůvěryhodně, pravděpodobně i pro vyhledávače.
Lepší zpracování přirozeného jazyka
- Větší rozpoznatelnost synonym a stejných témat, jen jinými slovy popsaných. RankBrain je v současné době 3. nejdůležitějším faktorem a bude prvním.
- Přímo v SERPu dostane uživatel výcuc toho nejdůležitějšího z dokumentů, které Google našel. Googlu se podaří zavést do praxe Query Based Summarization.
- Méně long-tailových klíčových slov díky Voice Search (automatické zjednodušování dotazů).
- Vyhodnocování sentimentu. Google se dovtípí, jestli se o firmě píše v pozitivním nebo negativním smyslu.
Dominující linkbuilding
- Odkazy budou stále nejsilnějším hodnotícím signálem.
- Renesance authorshipu. Opět budeme do článku vkládat propojení na Google+ profil.
- Pro vyhodnocení tematičnosti stránky se bude upouštět od textu odkazu, větší vliv budou mít tzv. „co-citations“ a „co-occurence„.
Metody získávání odkazů v roce 2020
- Odkazy bude získávat hlavně interaktivní obsah, jako infografika, video, nástroje, …
- Odkazy z autoritativních webů budou mít stále značný vliv.
- Egobait – vychvalte někoho, on se na vás jistě rád odkáže, dělá si tím social-proof své práce.
- Protislužbu za link vyhledávače nikdy reálně nepenalizují (např. zapůjčení výrobku za recenzi na něj s uvedením odkazu na e-shop).
- Linkbuilding a PR se budou sbližovat.
- Nákup mrtvých domén s rankem a obnova původních URL.
- Broken linkbuilding stále pojede.
- Nekalé firmy si budou najímat black hat optimalizátory, aby „sestřelili“ doménu konkurenta.
<troll>
No, pokud ovšem nepomůžou pozicím na Seznamu 🙂</troll>
Zdroje a podklady pro Filipovo prognózy
E-mailing – Jakub Čižmař (@jakubcizmar)
Nástroje na e-mailing a marketingovou automatizaci: Silver Pop, InfusionSoft, Active Campaign, Mautic.org (méně funkcí, ale zdarma)
Co s e-maily udělat nejdříve?
- Optimalizujte transakční e-maily. Např. zprávu o úspěšné registraci viděl naposledy programátor, ale přitom představuje skvělý potenciál, jak upozornit na klíčové výhody produktu a navést uživatele k nějaké akci.
- Vytvořte připomenutí opouštěného košíku. Je to údajně nejvýdělečnější e-mail vůbec.
- Vytvořte lead magnet. Tedy něco užitečného, za co vám uživatelé dají svůj e-mail. Může to být PDF, e-book, hodnotné video, fyzický produkt, sleva atd.
Jak by měl newsletter vypadat?
Šablona newsletteru v samostatném článku
Tipy na rozesílání e-mailů
- Ptejte se, ptejte se a ještě jednou se ptejte. Na cokoli. Když vám uživatel odpoví, naváže tím s vámi konverzaci a e-mailové filtry mu už nehodí další e-mail od vás do spamu.
- Segmentujte svoji e-mailovou databázi. Neposílejte všem stejný newsletter.
Aktivace staré databáze e-mailů:
- Pošlete extrémně zajímavý e-mail.
- Uživatel neotevřel do X dnů → pošlete podobný e-mail
- Uživatel otevřel do X dnů → ukážete váš produkt
Nemá smysl zasílat e-maily lidem, kterým jsou lhostejné. Jak to zjistit?
- Pokud uživatel neotevřel náš e-mail do X dnů, zašlete sekvenci e-mailů zhruba s tímto zněním:
- Proč jste si náš e-mail neotevřel?
- Jak můžeme být lepší?
- Tady máš skvělý, ale opravdu SUPER dárek, který jen tak někomu nedáváme.
- Pozor, my tě odebereme!
- ✘ odebrat e-mail z databáze
Prezentace produktů – Jiří Chomát (@JirkaCh)
Ať to i na webu pěkně vypadá, voní a chutná.
Hlavním sdělením Jirky Chomáta bylo, že produkty v e-shopu by neměly být jen tak stroze vyfocené na bílém pozadí a popsané výčtem vlastností. Lidé nekupují věci, ale výhody a zážitky. Produktové fotky by měly ukazovat, co lze s produktem dělat a zažít.
Reklamy PornHubu jsou toho zářným příkladem. Dobře, veřejně inzerovat produkt samotný by v tomto případě nešlo, ale i tak jsou reklamy zcela nepřímé a velmi vtipné 🙂
Reklamy na obleky SuitSupply.com jasně prezentují životní styl. Samotný produkt je ve fotografiích až druhořadý.
Indexace stránek – Pavel Ungr (@PavelUngr)
Pavel předal spoustu tipů, jak dostat do indexu vyhledávačů důležité stránky.
- Divíte se, proč Seznam zaindexoval jen některé podstránky vašeho webu, ale jiné už ne? Zkuste zapracovat na jejich kvalitě. Seznam totiž zaindexuje jen ty stránky, které jsou pro něj relevantní.
- Mějte na webu dobrý obsah už od počátku (hlavně neduplicitní), jinak vás vyhledávače (hlavně Seznam) můžou potěšit svou návštěvou až za hodně dlouho (nekvalitní web → není nutné ho často procházet).
- Samozřejmě mějte web zaregistrovaný v Google Search Console a zveřejňujte XML sitemapu.
- Omezujte indexaci a procházení. Jakkoli nelogicky tato radá vypadá, musíme si uvědomit, že vyhledávače nemají neomezené kapacity. Nemohou každou stránku na internetu kontrolovat minutu co minutu. Obzvlášť Seznam. Takže mohou procházet a indexovat trochu jiné stránky, než přijdou důležité vám. Proto je dobré omezovat procházení a indexaci méně důležitých stránek, např. díky kanonizaci.
- Jak sledovat vývoj indexace? Třeba v Collabimu:
Časté příčiny problémů s indexací
- Matoucí přesměrování (i kanonizace je přesměrování)
- Vícenásobné přesměrování
- Struktura přesměrování se často mění
- Příliš dlouhá odezva
- Web byl penalizován
- Seznam umí procházet JS přesměrování přes
location.href
Tip na závěr
Přes robots.txt nejde oficiálně zakázat indexaci (jen procházení). Nicméně v jednom experimentu se ukázalo, že Google pochopil následující zápis a web neindexoval:
User-agent: * Noindex: /
Díky Pavlu Ungrovi za korekturu této části článku 🙂
A to je vše, přátelé
Líbily se vám výpisky? Budu rád za sdílení 🙂