Druhý den přednášek E-shop summitu nadělil obdobnou porci informací, jako ten první den (čtěte shrnutí přednášek).

Mluvilo se o obsahu, UX, SEO za 4 roky, e-mailingu, fotkách a indexaci webu.

Content marketing – Jan Ambrož (@JanAmbroz)

Jste si opravdu jistí, že chcete na svůj web pravidelně přidávat obsah?

Psaní obsahu je totiž dřina. Abyste se zbytečně nepokoušeli tvořit obsah, o který nikdo nestojí, položte si nejdřív následující otázky:

  • Má váš e-shop něco, co nikdo jiný nemá?
  • Jste experti ve vašem oboru?
  • Milujete zboží, které prodáváte?
  • Má váš obor fanoušky?

Pokud jste 4x odpovědeli ANO, dájí se na vašem e-shopu díky obsahu zvyšovat tržby.

Plánujeme obsah

Klíčovou přípravou obsahu e-shopu je podle Honzy Ambrože poznat zákazníky, zmapovat současné touchpointy a přiřadit cíle. Co si pod tím představit?

Každé personě se přiřadíme cíle na základě „starého dobrého“ See-Think-Do-Care

Pozn.: údaje v tabulce nepochází přímo z přednášky, jako spíš odráží moji vlastní nedbalost co se týče květin 🙂

PersonaSeeThinkDoCare
ManželZjistí, že je zítra MDŽVybere vhodnou květinuNechá si ji doručitPříští rok dostane v dostatečném předstihu upomínku, že se blíží MDŽ
Vdova

Anatomie obsahu

Co je to vlastně ten obsah?

Anatomie obsahu

Jak má vypadat obsah produktové stránky?

  • Fotky v reálném prostředí, ne izolované na bílém pozadí.
  • Vyprávějte, nepopisujte.
  • Uveďtě jak racionální, tak emocionální výhody produktu.
  • Přiznejte i mínusy produktu.
  • Uveďte oblíbenost (prodávanost) a hodnocení produktu.
  • Nebojte se mít obsah klíčových produktů dlooouhý. Viz. např. produktová stránka čtečky Amazon Kindle.

Checklist – stojí mi za to obsah vytvořit?

A vracíme se zpět k úvodnímu sdělení této přednášky. Když píšete článek, navrhujete inforgrafiku nebo tvoříte video, měli byste si vyjasnit:

  • V čem je můj výtvor lepší než dohledatelný obsah na internetu?
  • Jak mi změní život?
  • Co získám?
  • Proč bych měl obsah sdílet?
  • Jak ho lidé najdou?
  • Co mám po shlédnutí obsahu udělat a jak?

A jedna rada na závěr: nezapomínejte na zajímavý obsah, produkty, slevy nebo třeba FB stránku upozorňovat i v transakčních e-mailech. Mají 50% open rate! 🙂

Blízká setkání s uživateli – Adam Fendrych (@adlo)

Adam, jakožto UX designer Rohlíku, ukázal e-shopařům, že základní poznávání uživatelů rozhodně není drahá sranda jen pro velké projekty.

Uživatelské testování

Uživatelské testování je jako čištění zubů. Je to základní hygiena vašeho webu.

Proč?

  • Měli bychom ho dělat pravidelně, protože předchází větším problémům v budoucnu.
  • Trvá jen chvíli.
  • Lepší nějaké než žádné.

Uživatelský výzkum

Asi největší chybou provádění rozhovorů s uživateli je ptát se návodnými otázkami nebo chtít odpověď ANO/NE. Cílem je rozvinout s uživatelem konverzaci, zjistit jeho skutečné potřeby, proč vlastně něco řeší.

Adam navrhuje sesbírané informace o uživatelích třídít do empatické mapy:

Empathy-Map-No-Stickies

Persony

Finálním popisem uživatelských skupin je pak persona.

Jméno

Persona

  • Motto
  • Věk, práce, rodinný status.
  • Vztah k tématu
  • Vztah k firmě
  • Potřeby
  • Scénáře – třeba formou komiksu

A poslední poučení: persony jsou tak dobré, jak dobrý je výzkum za nimi!

Celá prezentace

Linkbuilding v roce 2020 – Filip Podstavec (@filippodstavec)

Nebyl by to Filip, kdyby nechtěl mít nějakou extra přednášku. Na jeviště přišel z budoucnosti, aby povídal, jak bude linkbuilding SEO vypadat za 4 roky. No, prognostici jsou v naší zemi vcelku populární, takže Filipovi fandím 🙂

Mobily, globalizace, změny v marketingu

  • Internacionalizace a globalizace. Velcí hráči se stanou ještě většími a budou se rozpínat. Konkurenty e-shopů už nebudou lokální hráči, ale přeshraniční (Amazon, Alibaba, Allegro, …).
  • Mobily budou tvořit necelou polovinu tržeb a většinu návštěvnosti. K tomu dopomůže zejména One Click Payment (Google Wallet, Apple Pay, …), tedy důvěryhodná služba, která bude znát údaje vaší karty, přes kterou v e-shopu jednoduše a rychle zaplatíte.
  • Marketéři budou vyhodnocovat svoji práci podle více KPIs (Key Performance Indicator – metrika, jestli se daří nebo ne).
  • Multichanel marketing – marketéři budou sjednocovat a propojovat komunikaci napříč všemi kanály.

Rozmazlenost uživatelů

  • Rychlost a použitelnost webů bude standardem, nikoli přidanou hodnotou.
  • Weby bez HTTPs budou působit nedůvěryhodně, pravděpodobně i pro vyhledávače.

Lepší zpracování přirozeného jazyka

  • Větší rozpoznatelnost synonym a stejných témat, jen jinými slovy popsaných. RankBrain je v současné době 3. nejdůležitějším faktorem a bude prvním.
  • Přímo v SERPu dostane uživatel výcuc toho nejdůležitějšího z dokumentů, které Google našel. Googlu se podaří zavést do praxe Query Based Summarization.
  • Méně long-tailových klíčových slov díky Voice Search (automatické zjednodušování dotazů).
  • Vyhodnocování sentimentu.  Google se dovtípí, jestli se o firmě píše v pozitivním nebo negativním smyslu.

Dominující linkbuilding

  • Odkazy budou stále nejsilnějším hodnotícím signálem.
  • Renesance authorshipu. Opět budeme do článku vkládat propojení na Google+ profil.
  • Pro vyhodnocení tematičnosti stránky se bude upouštět od textu odkazu, větší vliv budou mít tzv. „co-citations“ a „co-occurence„.
    co-citation
    co-occurence

Metody získávání odkazů v roce 2020

  • Odkazy bude získávat hlavně interaktivní obsah, jako infografika, video, nástroje, …
  • Odkazy z autoritativních webů budou mít stále značný vliv.
  • Egobait – vychvalte někoho, on se na vás jistě rád odkáže, dělá si tím social-proof své práce.
  • Protislužbu za link vyhledávače nikdy reálně nepenalizují (např. zapůjčení výrobku za recenzi na něj s uvedením odkazu na e-shop).
  • Linkbuilding a PR se budou sbližovat.
  • Nákup mrtvých domén s rankem a obnova původních URL.
  • Broken linkbuilding stále pojede.
  • Nekalé firmy si budou najímat black hat optimalizátory, aby „sestřelili“ doménu konkurenta. <troll>No, pokud ovšem nepomůžou pozicím na Seznamu 🙂</troll>

Zdroje a podklady pro Filipovo prognózy

E-mailing – Jakub Čižmař (@jakubcizmar)

Nástroje na e-mailing a marketingovou automatizaci: Silver Pop, InfusionSoft, Active Campaign, Mautic.org (méně funkcí, ale zdarma)

Co s e-maily udělat nejdříve?

  • Optimalizujte transakční e-maily. Např. zprávu o úspěšné registraci viděl naposledy programátor, ale přitom představuje skvělý potenciál, jak upozornit na klíčové výhody produktu a navést uživatele k nějaké akci.
  • Vytvořte připomenutí opouštěného košíku. Je to údajně nejvýdělečnější e-mail vůbec.
  • Vytvořte lead magnet. Tedy něco užitečného, za co vám uživatelé dají svůj e-mail. Může to být PDF, e-book, hodnotné video, fyzický produkt, sleva atd.

Jak by měl newsletter vypadat?

Šablona newsletteru v samostatném článku

Návrh šablony newsletteru pro e-shop

Tipy na rozesílání e-mailů

  • Ptejte se, ptejte se a ještě jednou se ptejte. Na cokoli. Když vám uživatel odpoví, naváže tím s vámi konverzaci a e-mailové filtry mu už nehodí další e-mail od vás do spamu.
  • Segmentujte svoji e-mailovou databázi. Neposílejte všem stejný newsletter.

Aktivace staré databáze e-mailů:

  • Pošlete extrémně zajímavý e-mail.
    • Uživatel neotevřel do X dnů → pošlete podobný e-mail
    • Uživatel otevřel do X dnů → ukážete váš produkt

Nemá smysl zasílat e-maily lidem, kterým jsou lhostejné. Jak to zjistit?

  • Pokud uživatel neotevřel náš e-mail do X dnů, zašlete sekvenci e-mailů zhruba s tímto zněním:
    • Proč jste si náš e-mail neotevřel?
    • Jak můžeme být lepší?
    • Tady máš skvělý, ale opravdu SUPER dárek, který jen tak někomu nedáváme.
    • Pozor, my tě odebereme!
    • ✘ odebrat e-mail z databáze

Prezentace produktů – Jiří Chomát (@JirkaCh)

Ať to i na webu pěkně vypadá, voní a chutná.

Hlavním sdělením Jirky Chomáta bylo, že produkty v e-shopu by neměly být jen tak stroze vyfocené na bílém pozadí a popsané výčtem vlastností. Lidé nekupují věci, ale výhody a zážitky. Produktové fotky by měly ukazovat, co lze s produktem dělat a zažít.

Reklamy PornHubu jsou toho zářným příkladem. Dobře, veřejně inzerovat produkt samotný by v tomto případě nešlo, ale i tak jsou reklamy zcela nepřímé a velmi vtipné 🙂

Reklamy na obleky SuitSupply.com jasně prezentují životní styl. Samotný produkt je ve fotografiích až druhořadý.

 

Celá prezentace

Indexace stránek – Pavel Ungr (@PavelUngr)

Pavel předal spoustu tipů, jak dostat do indexu vyhledávačů důležité stránky.

  • Divíte se, proč Seznam zaindexoval jen některé podstránky vašeho webu, ale jiné už ne? Zkuste zapracovat na jejich kvalitě. Seznam totiž zaindexuje jen ty stránky, které jsou pro něj relevantní.
  • Mějte na webu dobrý obsah už od počátku (hlavně neduplicitní), jinak vás vyhledávače (hlavně Seznam) můžou potěšit svou návštěvou až za hodně dlouho (nekvalitní web → není nutné ho často procházet).
  • Samozřejmě mějte web zaregistrovaný v Google Search Console a zveřejňujte XML sitemapu.
  • Omezujte indexaci a procházení. Jakkoli nelogicky tato radá vypadá, musíme si uvědomit, že vyhledávače nemají neomezené kapacity. Nemohou každou stránku na internetu kontrolovat minutu co minutu. Obzvlášť Seznam. Takže mohou procházet a indexovat trochu jiné stránky, než přijdou důležité vám. Proto je dobré omezovat procházení a indexaci méně důležitých stránek, např. díky kanonizaci.
  • Jak sledovat vývoj indexace? Třeba v Collabimu:
    Indexace - Collabim

Časté příčiny problémů s indexací

  • Matoucí přesměrování (i kanonizace je přesměrování)
  • Vícenásobné přesměrování
  • Struktura přesměrování se často mění
  • Příliš dlouhá odezva
  • Web byl penalizován
  • Seznam umí procházet JS přesměrování přes location.href

Tip na závěr

Přes robots.txt nejde oficiálně zakázat indexaci (jen procházení). Nicméně v jednom experimentu se ukázalo, že Google pochopil následující zápis a web neindexoval:

User-agent: *
Noindex: /

Díky Pavlu Ungrovi za korekturu této části článku 🙂

Celá prezentace

A to je vše, přátelé

Líbily se vám výpisky? Budu rád za sdílení 🙂

thats-all-folks

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.