Virtuální realita vs Rozšířená realita

Co je to rozšířená realita a co je to virtuální realita

Na rozdíl od reality virtuální (VR), ve které je uživatel zcela přesunut do simulovaného interaktivního prostředí, rozšířená realita (AR – Augmented reality) obohacuje reálný svět o interaktivní virtuální prvky.

Z uživatelského hlediska je rozšířená realita oproti té virtuální příznivější v tom, že k jejímu zobrazení nepotřebujeme žádnou specializovanou drahou výpočetní techniku, příslušenství a prostory. K vyzkoušení rozšířené reality nám stačí chytrý telefon či tablet, který máme každý neustále u sebe. Je proto velice pravděpodobné, že jste se s rozšířenou realitou setkali ještě před čtením tohoto článku.

    AR v číslech, aneb má tato technologie budoucnost?

    70 % technologických lídrů předpovídá, že příjmy z AR předčí ty z VR. A 49 % z nich předpokládá, že k tomu dojde během 3–5 let.

    Trh AR měl v roce 2017 hodnotu zhruba 3,5 miliardy amerických dolarů, v roce 2020 se již vyšplhal na 120 miliard amerických dolarů a v roce 2025 se očekává dosáhnutí ohromujících 198 miliard amerických dolarů.

    Proč se propagovat pomocí rozšířené reality? Má to cenu? K čemu je to dobré?

    Rozšířenou realitu byste neměli chtít jen proto, že je to cool a že jí mají ty největší firmy světa. AR by měla ideálně reagovat na problém, který Váš zákazník řeší. Měla by se využívat chytře, kreativně a podporovat a zapadat do celkové marketingové komunikace a směru vašeho brandu. Pouze tak přinese příznivější vztah zákazníka a posílí jeho emoční pouto k vaší značce. Dále vám může AR zvýšit: povědomí o značce, návštěvnost, konverze a dosah.

    Je rozšířená realita vhodná i pro mou firmu či projekt?

    Pokud nemáte přesnou představu, jak by měla vaše aplikace či efekt využívající rozšířenou realitu vypadat, jaké cíle by měla plnit, inspirujte se na příkladech v následující kapitole, případně využijte konzultaci zdarma a my vám navrhneme ideální řešení, šité na míru vám a vaší značce. 

     

    Příklady využití AR

    AR zážitky nabízí nekonečné množství nápadů, rozdělíme si je proto podle způsobu použití a dále na základě toho, na jakém principů fungují.

    AR efekty pro Facebook / Instagram

    Tato varianta je ideální pro zahrnutí AR do vaší kampaně na sociálních sítích. Vaše reklama se tak snadno může stát virální. Oproti samostatné AR aplikaci umožňují efekty snadno pořizovat a sdílet fotografie a video, čímž může ve výsledku přinést i více aktivních uživatelů / zákazníků a rozšířit povědomí o vaší značce. Zároveň si uživatel vaši značku asociuje jako kreativní, zábavnou a inovativní. Nejedná se o reklamu, která by uživatele otravovala, kterou by chtěl blokovat, ale naopak ho baví, případně jí i aktivně vyhledává.

    Co se týče finanční stránky, je tvorba efektů pro sociální sítě výrazně levnější než tvorba samostatné aplikace, což umožňuje využívat AR efekty v podstatě jako běžnou součást každé vaší větší reklamní kampaně, což se může stát ve výsledku vaší velikou konkurenční výhodou.

    Samostatné AR aplikace a hry

    Na rozdíl od AR efektů, samostatné AR aplikace a hry umožňují ztvárnění všech specifických požadavků a velmi komplexních a rozsáhlých řešení. Nejčastěji se jedná o hry, edukační aplikace a aplikace řešící některý z problémů vašich zákazníků.

    1. Praktické

    Prvním příkladem chytrého využití AR ve formě vlastní aplikace je IKEA Place, která umožňuje zákazníkům zobrazit produkty IKEA v jejich interiéru ještě před tím, než nakoupí. Zákazník tak již předem ví, jak u něj v obýváku bude např. nový gauč vypadat a zda se tam vůbec vejde.

    2. Edukační

    Aplikace využívající rozšířenou realitu k edukaci zažívají v současné době obrovský boom. A to nejen ve školách či zábavních vědeckých parcích, expozicích a muzeích, ale také ve firmách, jako nástroj ke školení zaměstnanců. Jako příklad jsme vybrali učebnici fyziky od českého autora Vítka Škopa.

    3. Zábavné

    Z herního prostředí je nejznámějším počinem nepochybně aplikace Pokémon GO, která propojuje herní prostředí s reálným světem a zanedlouho po svém spuštění v roce 2016 se stala celosvětovým fenoménem a k červenci 2020 vynesla tržby přes 3,6 miliard amerických dolarů.

     

    Možné principy a přístupy při vytváření AR zážitků

    Abychom lépe nastínili, jak AR aplikace a efekty fungují, rozdělili jsme je do základních kategorií a podkategorií, které vám lépe nastíní, co vše je možné vytvořit a co byste mohli využít pro svou AR kampaň.

    1. Interakce s lidskou postavou

    Při interakci s lidskou postavou se pracuje nejčastěji s funkcemi pro rozpoznání a sledování obličeje (Face tracker) a rukou (Hand tracker). Postavu je pak možné doplňovat o 3D modely, grafiku a další efekty. Zároveň je možné jednotlivé prvky dělat interaktivní, a to např. na základě pohybu hlavy, úst, očí apod.

    Příklady využití AR s detekcí lidské postavy v praxi:

    • Vyrábíte sluneční a dioptrické brýle – Můžete nechat vyzkoušet své zákazníky, jaký tvar a barva jim sedne nejlépe.
    • Prodáváte make-up – Nechte své zákaznice vyzkoušet, jaký druh ladí k jejich barvě pleti.
    • Chcete uvést na trh novou rtěnku – Dejte možnost zákaznicím podívat se, jak by jim slušela.
    • Vyrábíte dřevěné motýlky – Umožněte pánům vyzkoušet si, který se nejlépe hodí k jejich košili.
    • Jste sportovní tým – Dejte fanouškům možnost „pomalovat“ si obličej barvami a logem vašeho týmu.

     

     

     

     

    2. Umístění v prostoru

    Dalším způsobem interakce s vaší značkou jsou tzv. World efekty nebo aplikace, založené na principu vsazení virtuálního objektu do reálného prostoru. Jedná se tzv. o Image tracker nebo Target tracker. Image tracker rozpozná a interaguje s předem definovaným grafickým obsahem. Může se jednat např. o potisk či etiketu produktu, letáček, vizitku, samolepku, obraz apod. Naproti tomu Target tracker umístí 3D model, animaci, nebo některý interaktivní prvek na zvolené místo v prostoru. Může se jednat například o chodník, stěnu, stůl atd.

    Příklady využití AR v prostoru:

    • Jste galerie – Můžete rozpohybovat umělecká díla poté, co na ně divák namíří svůj telefon.
    • Jste muzeum – Vytvořte interaktivní expozici, nebo obohaťte tu současnou o interaktivní prvky.
    • Jste architekt – Prezentujte svůj projekt 3D modelem na stole zákazníka, který je na druhé straně zeměkoule.
    • Uvádíte na trh nový produkt do domácnosti – Umožněte zákazníkům si ho prohlédnout ve svém interiéru ze všech stran.
    • Easter egg – Překvapte zákazníky tím, co se stane, když naskenují váš produkt, vizitku nebo logo.

     

     

     

     

    3. Minihry / hry

    Hry jsou poslední a zároveň pravděpodobně nejvíce komplexní záležitostí co se týče AR zážitků. Většinou kombinují hned několik dříve zmíněných přístupů. V rámci efektů pro FB a IG je možné vytvořit tzv. minihry, tedy jednoduché, zpravidla skákací či chytací hry, ovládané např. pohyby ruky, hlavy, ústy či mrkáním. Díky tomu, že jak celý průběh hraní, tak finální skóre je možné zaznamenat pomocí kamery telefonu, jedná se o ideální způsob, jak zajistit férovost v případě, že byste chtěli využít minihru jako soutěž a následně odměnit vítěze. Stačí výhru podmínit nahráním videa s průběhem hry, nebo vyfocením finálního skóre.

    V případě her jako samostatných aplikací se pak meze nekladou, záleží pouze na vaší představě, termínu a prostředcích, které jste ochotni na AR vyčlenit.

    Příklady využití AR miniher a her v praxi:

    • Uvádíte na trh nový produkt – Upozorněte na něj díky interaktivní hře.
    • Chcete posílit povědomí o vaší značce – Vytvořte poutavou hru, kterou budou chtít všichni sdílet.
    • Pořádáte FB / IG soutěž – Odměňte ty, kteří získají největší skóre ve vaší hře.
    • Chcete potěšit své zákazníky – Vydejte hru jako oslavu výročí nebo svátků jako jsou např. Vánoce.
    • Škola hrou – I hra může být zábavným prostředkem, jak vzdělávat. Ať už zaměstnance či veřejnost.

     

     

     

     

    Jak dlouho trvá vytvořit efekt nebo aplikaci s rozšířenou realitou a kolik to stojí?

    Vždy záleží na složitosti zadání. Ty jednodušší můžete mít již v rámci pár týdnů, složité mohou zabrat i mnoho měsíců. Odhadovaný čas a cenu sdělujeme na základě zadání a vzájemné konzultaci. V případě AR efektů pro Facebook či Instagram je nutné počítat s časem pro schválení efektu ze strany FB/IG, které běžně trvá až 10 pracovních dní a nelze nijak urychlit.

    Cena AR zážitků se může pohybovat od desítek tisíc až po vyšší stovky tisíc, vše záleží na typu AR zážitku, složitosti 3D modelů, případně animací a na požadovaných interakcích.

     

    Zdroj ukázek AR filtrů: https://lenslist.co/

    Vojtěch Voborník

    Grafický designér