Návrh webu (UX design) většinou rozhoduje o úspěchu nebo neúspěchu webu. Tvořit web bez návrhu je totiž jako stavět dům bez plánů architekta. Možná se povede dle představ, ale možná také spadne nebo se zcela mine s očekáváními.
Promyšlený návrh si na sebe bohatě vydělá, protože web vám přinese více tržeb a nemusí se tolik předělávat.
Jak navrhujeme weby?
Při tvorbě webu vybíráme ty nejvhodnější metody návrhu webu (UX designu) pro daný projekt. Výsledkem návrhu je projektová dokumentace webu. Co je v naší paletě služeb UX designu?
1. Brief a stanovení směru
Co vlastně budeme tvořit? E-shop, prezentační web, platformu? Pro koho má web být a jak zhruba má web fungovat? Např. „bude to prezentační web úklidové firmy, který má získat nové soukromé zákazníky z řad domácností přes placenou a neplacenou návštěvnost; časem chceme rozhraní, kam budou stálí zákazníci vkládat své požadavky“.
2. Uživatelský výzkum a storyboard
Než začneme navrhovat konkrétní stránky webu, potřebujeme se na chování zákazníka podívat z ptačí perspektivy. Jeho cílem není navštívit web, ale vyřešit nějakou potřebu. Jak vypadá typický zákazník? Jakou řeší potřebu? Jak se o webu dozví? Co na něm udělá? Kam pokračuje dál? Jak se tato zkušenost promítne v jeho životě? Formou jednoduchého komiksu nebo posloupností událostí navrhneme jednoduchý příběh (narativ), jak má navrhovaný web nebo aplikace zapadat do života tohoto zákazníka.
4. Obsahová strategie
Navrhneme obsah podle See Think Do Care frameworku, aby na webu byl obsah pro uživatele ve všech fázích nákupního procesu. Zmapujeme aktuální obsah, domluvíme se na migraci původního a naplánujeme tvorbu nového.
5. Prototyp
Černobílá podoba webu s víceméně hotovými texty, interakcemi a testovacími daty. Prototyp má co nejlépe popisovat strukturu, funkčnost a obsah finálního webu. Zároveň ho lze snadno měnit na základě vašich připomínek a výsledků uživatelského testování.
6. Testování
Provedeme uživatelské testování prototypu a zapracujeme podněty jak od uživatelů, tak od Vás. Zpravidla provádíme několik kol a několik druhů a uživatelského testování. Testování provádíme i dále v průběhu tvorby webu – po tvorbě grafiky a spuštění alfa verze webu.
7. Specifikace funkcionality
U webových aplikací potřebujeme definovat konkrétní funkčnost a požadované „nefunkční“ vlastnosti webu. Ne všechno je totiž vidět z uživatelského rozhraní prototypu. Co importy/exporty dat? E-maily? Jaké technologie budou použity? Jsou specifické požadavky na dostupnost, rychlost nebo přístupnost webu?