Uplynulý rok přinesl mnoho pozitivních změn. Ale zdaleka ne všechno šlo hladce. S jakými problémy jsme se potýkali a jaké jsou plány na další rok?

Bilance 2017

Klientské projekty

Život je příliš krátký na … špatné klienty

Četl jsem esej Life’s short od Paula Grahama:

If you find yourself thinking that life is too short for something, you should try to eliminate it if you can.
[…]
If you’re a freelancer or a small company, you can do this (eliminate bullshit) at the level of individual customers. If you fire or avoid toxic customers, you can decrease the amount of bullshit in your life by more than you decrease your income.

Tak jsem si seřadil priority a ukončil spolupráci s problémovým klientem, který patřil mezi naše největší.

Ani byste nevěřili, kolik radosti a energie do jiných projektů mi to přineslo 🙂 Všechny starosti sice ještě nejsou pryč, ale projekt už mě vnitřně nesžírá.

Mega redesign

Dokončili jsme rok trvající redesign a změnu platformy e-shopu LovecPokladu.cz. Vylepšila se grafika, kompletně změnil HTML kód, struktura hlavního menu i celý e-shop. Spousta věcí se ještě dodělává, ale i tak to byl obrovský skok.

Změna neprobíhala postupně, ale nasadila se jednoho krásného letního dne. Povedla se?

Část uživatelů si stěžovala v diskuzích, že je to chaos 🙂 Zvyk je železná košile a proč měnit něco, co v jejích očích fungovalo? Také si stěžovali, že na mobilu zmizelo tlačítko pro zobrazení verze pro PC (ano, významná část uživatelů ho preferuje před responzivním designem). Nasadili jsme tak další balík změn, kvůli rychlosti vykreslování jsme inlinovali critical CSS styly, přidali tlačítko na plné zobrazení webu, odstranili pár dalších problémů a uspokojili tím hlavní kritiky.

LovecPokladu chaos

Zvýšil se obrat?

Nic dramatického se vlastně nezměnilo. Obrat se zvýšil jen o pár jednotek procent oproti očekávanému dlouhodobému růstu. Konverzní poměr se také zvýšil, ale zároveň se snížila průměrná cena objednávky, víceméně v souladu s dlouhodobým trendem. E-shop je teď ale mnohem lépe připraven na expanzi do zahraničí a nyní už ochotně vyměňuje data s účetnictvím.

Co bychom udělali jinak? Určitě bychom nasazovali web po částech. Alespoň zvlášť e-shop a grafiku, kterou jsme ještě měli průběžně ukazovat uživatelům. Postupně jsme mohli reagovat na stížnosti a ušetřili bychom si opravdu hektické 2 týdny.

Větší cena, menší ziskovost

Podařilo se nám vyhrát výběrové řízení na zajímavý projekt. Vytvořili jsme oficiální web jedné z turisticky nejnavštěvovanějších lokalit v ČR – Lipensko.cz. Jak už to u větších projektů (alespoň u nás často) bývá – čím větší fixní cena projektu tím menší ziskovost. Proč?

Komplexita projektu roste rychleji než lineárně. Mezi n subjekty může být zhruba n2 vztahů. Takže nacenit 5 menších oddělených webů se dá jakž takž přesně, kdežto nacenit 1 web o celkové velikosti 5 menších může být někdy neřešitelnou záležitostí. Samozřejmě když se projekt rozepíše na co nejmenší úkoly a aplikace se skládá ze zapouzdřených komponent dá se snižovat míra nejistoty. Přesto je u větších projektů třeba počítat s relativně větší rezervou než u menších. Jinými slovy, u větších projektů je třeba zvětšovat i tzv. bulharskou konstantu.

Dalším faktorem, proč byl tento projekt na hraně ziskovosti, bylo vycházení klientovi vstříc. Všichni se jistě snažíme najít rovnováhu mezi šťastným klientem a dobrou ziskovostí. Zapracujeme klientův drobný požadavek nad rámec zadání a nebo pojedeme striktně dle formální specifikace? Myslím si, že rovnováha by neměla být tím Svatým grálem. Jak říká Peak-end rule (video), událost hodnotíme podle nejsilnějšího momentu a podle konce.

peak-end rule

Takže touto logikou se spíše vyplatí dodržovat striktně specifikace, ale potěšit klienta nějakou super věcí nad rámec v průběhu projektu a mít solidní závěr.

Případovka na konferenci

Letos jsme dali jsme celkem 2 přednášky / případové studie. Kolega na lokální konferenci Čtvrtkon o designu krumlovtower.com a já na E-shop summitu o změně obsahu ceskeghicko.cz. Na e-shop summitu před tak velkým publikem jsem nikdy nepřednášel. I tréma se dostavila. Nakonec se krátká přednáška docela povedla. Když to zpětně hodnotím, tak z hlediska formy mi tyto 3 zásady jako nezkušenému řečníkovi pomohly solidně odpřednášet moje myšlenky:

  • Jedna myšlenka (věta) na jeden slajd.
  • Naučit se přednášku skoro jako básničku. Mluvit spatra je ideální, ale nezkušeného řečníka může opravdu hodně vykolejit okno nebo malé zadrhnutí.
  • Přednášku nanečisto odprezentovat kolegům a zapracovat jejich kritiku.

Případová studie o ceskeghicko.cz na E-shop summitu (video)

Stěhování

Přestěhovali jsme se do nových, větších a reprezentativnějších kanceláří. Máme takový malý open space – 1 větší místnost a jedna zasedací místnost.

Open space ale není ideální prostor pro práci a většina firem ho má špatně vyřešen. Proč?

  • Hluk a ozvěna
    Holé stěny, PVC podlahy a minimum nábytku umožňují, že je na druhém konci místnosti slyšet vše, někdy i oba účastníky telefonního hovoru. Zatím to řešíme obrazy, květinami, drobným nábytkem, sedacími vaky a plánovanou zástěnou. Zvažuji koberec – jestli má někdo zkušenost před a po, budu rád za komentář. Zajímají mě případně i další vychytávky tlumící zvuk, co nejsou plata od vajíček 🙂
  • Teplota a větrání
    Dostatečná výměna vzduchu v místnosti snižuje únavu a zmenšuje riziko přenosu nemoci (pokud je v místnosti někdo nemocný) – má tedy blahodárný vliv na zdraví a produktivitu. Jenže když se do místnosti vpustí mrazivý vzduch z venku, pro některé zimomřivější kolegovy to může být velmi nepříjemné a produktivitu jim to naopak snižuje. Zkrátka co člověk, to jiné preference na teplotu v místnosti a větrání. Zdá se to jako banální problém, ale spory o teplotu a větrání se na pracovištích řeší až nečekaně často. Nejinak tomu bylo (někdy i je) u nás. Jak má člověk vylézt na vrchol Maslowovy pyramidy, když mu chybí základní patro? No, moc to nejde. Naštěstí všechny tyto problémy řeší vzduchotechnika – rekuperační jednotka. Ta dokáže ohřát venkovní mrazivý vzduch třeba na 15°C a ještě ho dohřát na 20°C, než ho vpustí do místnosti a ještě k tomu může ušetřit náklady na topení. Tu momentálně řeším a těším se na ni 🙂

Open space je fajn pro užší spolupráci v týmu, ale je potřeba zajistit dostatečné ticho a vzduch, jinak bude vždy někdo nespokojený.

Vlastní projekty

  • kdejeprace.cz nám meziročně roste skoro dvojnásobně a po nasazení AdSense si i něco málo vydělá. Příplatky za vyšší viditelnost zatím moc nefungují. Zatím jsme ale stále na začátku.
  • Stále inklinujeme k vlastní produkci. Když jsme soutěžili na hackathonu na téma přepravy, byl to pro mě jeden z nejvíc naplňujících pracovních momentů uplynulého roku. Prostě životní cyklus projektu od nápadu pro „získání investice“ během 2 dnů. Investici jsme nezískali, ale podařilo se nám hackathon vyhrát. Co víc, kolegové se poté účastnili jiného hackathonu, který též vyhráli. Že by potenciál? 🙂

Hackathon Fiedler

Vzdělávání

Omezil jsem čtení náhodných článků (na FB a Twitteru) a bohužel ani na knížky se nedostalo tolik času. Nejzajímavější informace jsem čerpal z těchto zdrojů, překvapivě newsletterů:

Z knih jsem přečetl:

  • Tim Ferris – 4hodinový pracovní týden
    4hodinový pracovní týden zní dost nerealisticky, ale knížka může člověku pomoct uvědomit si, co je v jeho životě a práci opravdu důležité a dát mu návod, jak získat větší svobodu. Obzvlášť doporučuji těm, kteří jsou vytížení a štve je to. Zkuste se schválně zamyslet nad situací, že by vám někdo přiložil pistoli k hlavě a řekl: „Jestli budeš pracovat víc jak 2 hodiny denně, tak tě zabiju.“ V reálném životě může tím „někým“ být klidně nemoc. Co byste dělali?
  • Tony Hsieh – Delivering Happiness
    Skvělá a čtivá knížka od zakladatele Zapposu (prodán Amazonu za $1 mld.). Je psaná jako vyprávění o životě Tonyho, jak podnikal v 10 letech, studoval Harvard, založil a prodal LinkExchange a jak vyvíjel Zappos – od všech problémů po nastínění jejich jedinečné firemní kultury, kterou se dnes snaží kopírovat mnoho firem.
  • Ken Segall – Myslete jednoduše
    Autor kampaně Applu „Think different“ sepsal případové studie, ve kterých popisuje, jak v různých firmách zjednodušili nebo zrušili procesy a produkty a díky tomu se těmto firmám začalo nebývale dařit. Není to špatná knížka. Nezajímavé případové studie lze přeskakovat bez ztráty kontextu.

Zdraví

V roce 2015 a 2016 jsem ukončil léčení silnými antibiotiky, které jsem bral v součtu 100 dní. Léčba byla bez úspěchu. Lékař mi ale chtěl antibiotika předepisovat dál, což jsem odmítl.

Proto jsem po konzultaci  s imunoložkou přešel cestu na zvyšování imunity (ne po domácku, ale předepsanými léky). V roce 2017, po tři čtvrtě roce zvyšování imunity se tělo vypořádalo s neduhy samo a teď jsem zase zdravý jako řípa 🙂

Člověk zkrátka nesmí bezhlavě věřit svému lékaři a když si není jistý, tak alespoň zajít i za někým jiným.

Cestování

Montréal, 3 týdny na kole v Alpách a Bulharsku, nějaké ty skialpy a zadařilo se jít na běžky za barák i 3x týdně. Ne, pražská kavárna mi nic neříká 🙂

Bike

Plány na 2018

  • Každý měsíc napsat článek. Ve 2017 se to moc nezadařilo, tak snad teď 🙂
  • 20 % času věnovat vývoji produktů. Doteď to bylo asi jen 5 % času.
  • Přečíst alespoň 4 knížky (třeba na úkor článků).
  • Sehnat člověka k ruce. Na administrativu a support. Nevíte o někom v Krumlově? 🙂

S dalším odhadováním raději končím a přeji všem hodně zdaru do osmičkového roku!

Další bilanční články

Máte-li bilanční článek, napište mi třeba do diskuze, rád ho sem umístím.

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.