V roce 2019 jsme prošli několika evolučními změnami, které se promítly do solidního růstu firmy. Co tomu pomohlo a kde jsme si naopak vylámali zuby?

1. Nebát se agilního vývoje

Agilní vývoj webového projektu

Pokud vám tato rada přijde tak samozřejmá jako potřebnost responzivního designu, dobře pro vás a můžete tuto kapitolu přeskočit.

Faktem je, že jsme se zatím nesetkali s klientem, který by agilní vývoj webu nebo aplikace poptával.

Obvyklý klient pošle pouhou poptávku, dá nám 1 schůzku a očekává nízkou cenu a brzký termín. Klasická metoda vodopádu. Jenže obvyklý klient si na začátku ani zcela nevyjasnil zadání a proto v průběhu tvorby webu mění své požadavky. Často bohužel až těsně před spuštěním, když ví, že má web přebrat a doplatit. Hotové neštěstí. Ve výsledku bývá web tvořený metodou vodopádu méně kvalitní nebo stojí víc.

Pro koho a proč je agilní vývoj vhodnější?

VodopádAgilní vývoj
DodáváníAž finální produktIterativně po částech (několikatýdenních Sprintech)
ProcesNávrh celku > vývoj celku > testování celkuNávrh, vývoj a testování v dané chvíli nejdůležitější části
ČasDelší – vývojář může začít, až když designér kompletně dokončí svoji práciKratší – může se do značné míry pracovat paralelně
CenaSmluvně danáSmluvně daná hodinová sazba, celková cena předem nejasná, přinejlepším jen orientační odhad
Reakce na změnyByrokratická – „Bylo to součástí smlouvy?“Spolupracující – „Pojďme změnu efektivně zapracovat“
UdržitelnostDražší – tlak na cenu díla vede k horší udržovatelnosti a rozšiřitelnosti, smluvně daná a naprogramovaná funkcionalita může být ve výsledku zcela nepotřebnáLevnější – vyvíjí se jen potřebná funkcionalita v dostatečné kvalitě na to, aby se dala snadno udržovat a rozšiřovat
Vhodný proProjekty trvající méně než měsíc se zcela jasným zadáním a veřejné zakázky (alespoň v současné legislativě)Vývoj prakticky jakéhokoli software v soukromé sféře

Viz také Agile Manifesto – základní teze agilní metodiky vývoje

Jak to děláme my?

V uplynulém roce se nám naštěstí podařilo navázat dlouhodobou spolupráci s 2 klienty, kterým web vyvíjíme již od začátku agilně (zjednodušený Scrum). S těmito klienty se scházíme zpravidla ve 14denních intervalech, kdy probereme dosavadní vývoj a naplánujeme práci na dalších 14 dní. Po měsíci pošleme report odvedených prací a vyfakturujeme je smluvně danou hodinovou sazbou. Všichni jsou spokojeni 🙂

Scrum je metoda, ne anarchie. Díky pravidelným schůzkám má klient vlastně větší kontrolu nad výsledným produktem, než když zadá webový projekt s fixním zadáním a cenou.

2. Delegovat administrativu – co nejdříve?

Šanony

Jste neustále vytížení a otravuje vás každodenní administrativa a rutina?

Pokud nestíháte vlastní produktivní práci, je potřeba s tím něco udělat, jinak se nikam dál neposunete. Tim Ferris, autor čtyřhodinového pracovního týdne, doporučuje:

  1. eliminovat,
  2. co nelze eliminovat tak automatizovat,
  3. co nelze ani automatizovat tak delegovat.

Než začnete shánět do firmy pomocnou ruku, zkuste se zamyslet, jestli ty činnosti musíte dělat a nebo jestli je nelze nějak zrychlit přes jednodušší postupy, tabulky, skripty atd. Až když zefektivníte fungování firmy, teprve pak začněte někoho shánět na výpomoc.

Ok, už není co eliminovat a levně automatizovat, je potřeba delegovat. Jenže to se snadno řekne, ale těžko udělá!

Sám jsem se obával předat z rukou fakturaci, zkrášlování kanceláře a řízení menších projektů. Vždyť jsou to samé „důležité“ činnosti, které potřebují mou osobu! Nezažíváte náhodou podobné pocity? 🙂

Ale maloval jsem čerta na zeď. Od půlky 2018 rozšířila tým Net Magnetu office managerka Terka. Nová kolegyně se zhostila úkolů pečlivě a s lehkostí.

Co pomohlo delegovat?

  1. Sepsat postupy (procesy), jak se co dělá a nasdílet veškerá provozní data. Jak se vystavuje faktura, kdo jsou klienti, jaké jsou probíhající projekty a projektové náklady atd. U nás si zatím vystačíme s checklisty v Trellu a tabulkami v Google Drive.
  2. Smířit se s tím, že výsledek nebude 100% jako dosud, ale ze začátku třeba jen 80% a bude trvat déle.
  3. Spočítat si:
    1. Kolik času trávíte každý měsíc veškerými delegovatelnými činnostmi? Můžete k tomu použít třeba nástroj Toggl. Měřit a analyzovat svůj pracovní čas je podle mě skvělým návykem na zvyšování produktivity a udržení dobré pracovní disciplíny.
    2. Kolik financí to bude firmu v nejhorším případě stát? K delegovatelným činnostem přidejte odhad, kolik to bude stát od nového pracovníka a porovnejte s odhadem, kolik si můžete vydělat za váš ušetřený čas, například:
      Delegovatelná činnostVáš časAsistentky časVáš výdělekAsistentky mzdaVýsledek
      Administrativa20 h30 h10 000 Kč– 7 500 Kč2 500 Kč
      Řízení projektů20 h40 h10 000 Kč– 10 000 Kč0 Kč
      Nicnedělání?0 h90 h0   Kč– 22 500 Kč– 22 500 Kč
      Celkem40 h160 h20 000 Kč– 40 000 Kč– 20 000 Kč

      Ano, vypadá to tak, že nicnedělání tedy výplň do plného úvazku nového pomocníka bude stát 20 000 Kč měsíčně. To je ale nejhorší scénář. Můžete ho zlepšit 2 způsoby:

      1. zaměstnat pomocníka na částečný úvazek (např. virtuální asistentka),
      2. svěřit mu/jí více fakturovatelných prací, které např. teď vůbec neděláte → to může posunout firmu ještě dál, než byste čekali.
  4. Uvědomit si rizika, když nebudete delegovat. Budete-li úzkým hrdlem, které se ucpe při největším návalu prací a do toho ještě onemocníte, může to mít fatální důsledky zdraví vaše i firmy. Delegování berte trochu jako pojištění. Měsíčně platíte drobné, abyste ustáli katastrofy.
  5. Prostě to zkusit. Co nejhoršího se může stát? Ve výsledku nejspíš jen 3 měsíce platu vykoupené užitečnou zkušeností.

Výsledky delegování

  • Popsané procesy pomohly spoustu věcí standardizovat a zvýšit zastupitelnost v delegovaných činnostech. Už jen to dokáže firmu o další kousek posunout.
  • Více času na rozvoj firmy i práci pro klienty. Vyjel jsem si statistiku z Tooglu, kolik času trávím na klientských projektech a kolik zhruba managementem (včetně administrativy bez vzdělávání). Management se podařilo i přes růst firmy udržet (změnila se jeho náplň) a čas na projektech narostl o krásných 39 %.
    RokČas na projektechManagement
    2018474 h476 h
    2019661 h486 h

3. AdSense fail

Na konci roku 2018 se mi podařil solidní fail. Náš pracovní portál kdejeprace.cz žil primárně z reklamy přes Google AdSense. Dostali jsme dočasný ban bez jasného vysvětlení. Myslel jsem, že je vše ok, tak jsem zažádal o opětovné posouzení a… dostali jsme opět ban. Bohužel permanentní 🙁

Do AdSense již tuto doménu nepřidáme pod žádným účtem. Důvodem je asi to, že AdSense přestal povolovat reklamu na tzv. classfield serverech, tedy inzertních portálech. Na obecných inzertních serverech jako Annonce.cz sice lze Google AdSense reklamy najít, na speciálně pracovních serverech už moc ne. Google také začal nabízet vyhledávání v nabídkách práce. Že by souvislost?

Vzdělávání

Závěrem se podělám o pár tipů na knihy, které mě v roce 2019 nadchly.

  • Daniel Kahnemann: Myšlení pomalé a rychlé – psycho principy a biasy, must-read bible pro obchoďáky, markeťáky, copywritery a UXáky, kteří míří výš.
  • Tim Ferris: Nástroje titánů – zajímavé rozhovory o zdraví, podnikání a životním postoji se světovými ikonami různých oborů, obsahuje skvělé tipy na další knihy.
  • Simon Sinek: Začněte s PROČ – čtivá kniha se vás snaží navést k odpovědi na otázku, proč by měli lidé následovat vás a vaši značku.

Z odborných konferencí v 2019 mohu poreferovat o tom nejzajímavějším z tradičně skvělého Marketing Festivalu. Z WebExpa mě nejvíc nadchl skvělý UX workshop Vitalyho Friedmana.

Děkujeme klientům za přízeň 

Ani letos rozhodně nepolevíme! Brousíme nové technologie, chystáme se na větší mobilní aplikaci a ladíme procesy internetového marketingu. Už brzy vypustíme do světa SaaS produkt z naší vlastní dílny, který je zatím v beta režimu, ale psst!

Teambuilding

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.