Udržitelnost ESG

Na celodenním workshopu na téma ESG pro start-upy jsme si uvědomili, že udržitelnost se dá řešit i u malých a webových projektů.

Pokud by Internet byl zemí, byl by 4. největším producentem CO2.
(zdroj: ScienceDirect a EDGAR)

ESG principy (Environmental, Social, Governance) totiž:

  • zdaleka nejsou jen o CO2 emisích
  • nejsou podmíněny zvýšením nákladů (ba naopak)
  • nejsou jen pro velké firmy, které musí ESG reportovat (a umí si report přikrášlit)

Projekty udržitelnosti musí přinášet ekonomický zisk, protože ESG není to samé jako CSR (společenská odpovědnost firem). Někdy ve formě úspory nákladů, někdy ve formě zvýšení poptávky. Poptávka zákazníků v B2C i B2B se obrací právě ve prospěch firem, které se chovají k přírodě i lidem zodpovědně a udržitelně. Mnohdy se ekonomická návratnost a udržitelnost vzájemně podporují.

Příkladbiopekárna Zemanka využívá mláto z Plzeňského Prazdroje (odpad po vaření piva) na výrobu krekrů. Pekárna tak získá část surovin zdarma a Prazdroj pár Kč z každého prodaného balení. Win-win.

Nebo naše VezuMenu. Vůbec jsme ho nestavěli s vizí ESG, ale díky zefektivnění chodu vývařoven a restaurací šetří náklady a zlepšuje pracovní prostředí, což jsou jedny z cílů ESG.

Výhody příklonu k udržitelnosti v číslech

  • 81 % zaměstnanců uvedlo, že je pro ně důležité, aby jejich zaměstnavatel podporoval sociálně a ekologicky prospěšnou činnost (Epson)
  • o 38 % dokážeme snížit emise CO2 díky cirkulární ekonomice
  • 100% bank musí posuzovat také kritéria udržitelnosti při schvalování úvěrů
  • 90 % Čechů uvedlo, že se chovalo v roce 2020 společensky odpovědně (Ipsos)
  • 70 % českých spotřebitelů je ochotno připlatit si za výrobek, který je šetrný k životnímu prostředí nebo je částka z prodeje určena na společensky prospěšný projekt (Ipsos). Byť jsou reálně ochotni připlatit asi cca jen 5% za udržitelnější produkt.

Udržitelný webdesign a vývoj

Udržitelný může být i webdesign a vývoj. Co to je, popisuje web https://sustainablewebdesign.org/ a dost kopíruje best-practice vývoje:

  • Psaní modulárního a znovupoužitelného kódu → my při vývoji recyklujeme použitelné obecné komponenty ze starších projektů (nikdy však nerecyklujeme unikátní funkcionalitu pro daný projekt).
  • Využití progresivních webových aplikací → pro jednoduchou funkcionalitu není nutná mobilní aplikace, ale web, který se jako mobilní aplikace tváří.
  • Lean metodiky a agilní vývoj → uživatelským výzkumem, testováním MVP a iterativním vývojem dosáhneme vyšší efektivity vývoje a nebo nápad failne dříve.
  • Používání open-source řešení → redakční systémy i robustní e-shopy stavíme tak, aby se daly později snadno rozšiřovat a nemusely se od základu předělávat.
  • Dodržování webových standardů a přístupnosti kódu → základní úroveň v každém projektu, WCAG 2.1 AA na vyžádání.
  • Výběr hostingu s nízkými emisemi CO2 → využíváme převážně německá datacentra 100% poháněna hydro energií.
  • A vůbec brát spíše zakázky na projekty, které nejdou proti ESG 😊

A co vy, máte nějaký projekt, jehož udržitelnosti může pomoci digitalizace? 😀

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.