Emoční testování grafického designu
Image by KamranAydinov on Freepik

Mnohé poptávky znějí: „Potřebujeme modernizovat web“

Zvedám obočí. 🙄

„Co si pod tím mám představit?“, ptám se na bezplatné 1. konzultaci a v zápětí posílám do mailu zadávací Brief (který moc „brief“ není, protože už jen nevyplněný zabere 9 stránek 😄).

Nakonec si plácneme a projekt se rozjede. Spustíme 1. fázi – návrh, ve kterém obvykle provedeme analýzu, návrh prototypu a nakonec i toho vytouženého přitažlivého grafického designu, po kterém klient bažil.

Jenže do designu začne promítat své osobní preference celé vedení firmy, manželka obchoďáka, milenka ředitele a kdo ví kdo ještě. Pokud to designér moc neumí s lidmi, tak si nechá svoje dílo rozcupovat, že by se spíš než do soutěže WebTop100 hodilo na FB stránku „grafický odpad“.

Je nějaké objektivní měřítko kvality grafického designu?

Když stavíte web ne pro sebe, ale pro vaše zákazníky, tak ultimátním měřítkem je zpětná vazba uživatelů z cílové skupiny zákazníků. A jedním z užitečných a nenáročných testů je emoční testování. V tomto testu požádáte respondenty, aby přiřazovali předvybraná přídavná jména k vaším grafickým návrhům.

Emoční testování prakticky

  1. Ve vhodném nástroji (např. https://usabilityhub.com) si naklikáte test, ve kterém se lidem zobrazí nějaká grafika. Můžete testovat screenshot webové stránky, ale třeba i jen reklamní banner, logo nebo jen volbu fontu. Můžete testovat i více verzí najednou, což se hodí zvlášť pro případ např. původní a nové grafiky.
  2. Po zobrazení grafiky uvidí uživatelé následující přídavná jména k přiřazení (náhodně seřazená). Jejich výběr vychází z UX metody od Microsoftu obsahující 118 pečlivě vybraných slov, ze kterých Nielsen Norman Group (etalon webové použitelnosti) vyselektovali níže uvedených 17 slov pro praktičtější provádění testů. Pokud ale víte, jaké emoce má vaše značka vzbuzovat v zákaznících, neváhejte vhodná slova přidat do seznamu a vykompenzujte cca 40 % z nich negativními protiklady.
    • Drahý
    • Důvěryhodný
    • Inspirativní
    • Inovativní
    • Klidný
    • Kreativní
    • Levný
    • Neprofesionální
    • Nudný
    • Povědomý
    • Profesionální
    • Působivý
    • Rušný
    • Starý
    • Svěží
    • Špičkový
    • Vzrušující
  3. Můžete přidat další nepovinnou otázku „Proč jste vybrali právě tato slova?“, která pomůže určit hlubší příčiny jejich emocí, např. co jim grafika připomíná.
  4. V další otázce je vhodné zeptat se na nějaké info o uživatelích, abyste zjistili, jestli je respondent z vaší cílové skupiny nebo ne.
  5. Odkaz na tento test rozšiřte klidně mezi vaše zákazníky, známé nebo si i můžete respondenty najmout. Chce to alespoň desítky respondentů. 10 je ale pořád lepší než 0.
  6. Vyhodnoťte výsledky. Vyberte si 5 nejčastějších slov, která uživatelé z vaší cílovky používali. Udělejte si tag cloud.

Emoční test designu webu

Interpretujeme výsledek

Emoční testování neříká nic o skutečném výkonu webu, který je alfa omega úspěchu webu. Nenahradí tedy např. uživatelské testování prototypu, které je pro úspěch webu mnohem zásadnější.

Víme však s řádově větší jistotou, jak bude navržená grafika působit na zákazníky. A můžeme testovat i dílčí kousky grafiky třeba už od corporate identity.

Kdy je ideální emoční testování provádět?

Dolní hranice není omezena, pokud to v rozpočtu webu dává smysl. Doporučujeme emoční testování určitě provádět při:

  • Návrhu corporate identity a vizuálních výstupů středních a větších projektů.
  • Návrhu designu středních a větších webů na míru a e-shopů.

Tomáš Kouba

Jednatel Net Magnet s.r.o.